Recension av Webflow

Fördelar och nackdelar med Webflow

Fördelar

  • Full designfrihet, även utan kodningsförmåga

  • Över 100 färdiga och mycket professionella webbplatsmallar

  • Bra dokumentation och många hjälpartiklar och filmer

  • Snabba hemsidor

  • Gratis SSL-certifikat i alla abonnemang

Nackdelar

  • Något dyrare än andra webbplatsbyggare

Webflow är ett responsivt hemsideprogram som har fått mycket uppmärksamhet från design- och utvecklingsmiljöer de senaste åren. Plattformen gör det möjligt för designers att producera högkvalitativa prototyper och hemsidor som kan publiceras direkt utan att behöva skriva en enda rad kod.

Förr var det bara de som kunde koda och använda WordPress som hade tillgång till full designfrihet, men nu har det gjorts möjligt för alla. Webflow har blivit alltmer utbrett bland stora företag och designbyråer när det kommer till hemsideproduktion för kunder. Detta är mycket tack vare det enkla redigeringsverktyget som plattformens kunder kan få tillgång till för att redigera innehåll på sin egen sida, som ett alternativ till den mer avancerade “Editorn” som används för att producera själva hemsidan.

Användarvänlighet

Webflow har ett rent användargränssnitt och en tydlig instrumentpanel för att hantera och hantera projekt. Plattformen är också väldokumenterad med massor av hjälpartiklar och humoristiska och underhållande hjälpvideor som guidar dig genom Webflow på ett mycket bra sätt.

När du registrerar dig och loggar in för första gången blir du visad runt på en guidad tur om plattformen som ser till att du kommer igång snabbt. Du kan naturligtvis hoppa över den här guiden om du känner dig bekväm med den tidigare, men vi rekommenderar att du tar två minuter på dig att ta den ändå!

Webflow är ett hemsideprogram utan kod. Det betyder att du borde klara dig även om du inte kan skriva kod. Vi tror ändå att det är en fördel att kunna lite om HTML och CSS för att få ut det mesta av plattformen. Redigeringsverktyget består av två delar: “Editor” och “Designer”. Designern är det verktyg som du använder för att bygga upp hemsidan och styra alla element. Redaktören är klientversionen som används för att redigera text och bilder, lägga till blogginlägg och artiklar, hantera produkter i webbshopen osv. 

Vi kommer att återkomma till hur dessa verktyg används lite senare in i granskningen. Anledningen till att vi tror att det är en fördel att kunna lite om HTML och CSS sedan tidigare är att Webflows “Designer” är uppbyggd som så att funktioner från de två kodspråken är mycket logiskt placerade och de som redan har lite erfarenhet sedan tidigare mycket lätt och snabbt kommer att förstå systemet. Det bör dock noteras att om du inte förstår något av ovanstående och inte vet vad HTML och CSS betyder, spelar det ingen roll. Du kan dock snabbt sätta dig in i systemet eller använda professionella mallar om du bara vill redigera bilder och text med redigeringsverktyget!

Funktioner

Två redigeringsverktyg: Designer och Editor

Som vi nämnde ovan kan du välja mellan två redigeringsverktyg när du ska redigera innehållet på din hemsida. Dessa kallas: “Designer” och “Editor”.

Webflow Designer

Designern är verktyget du använder när du ska bygga eller förändra strukturen i hemsidans design. Den används också för att strukturera och skapa nya CMS-kollektioner som blogginlägg, nyheter, produkter etc. Designern används också för att ändra stilen (färger, storlekar, effekter etc.) av element på sidan. 

Verktyget har en meny på vänster sida som används för att lägga till nya element och CMS-samlingar och en sektion som täcker den högra delen av sidan som används för att styla element, justera inställningar för enskilda element samt för att skapa animationer och interaktioner. När vant sig vid det tycker vi att sättet som designern är uppbyggd på är väldigt tydligt och logiskt, men för personer som inte har erfarenhet av HTML-element och CSS-attribut kan det vara lite knepigare att förstå varför strukturen är uppbyggd som den är.

Webflow Editor

När hemsidan är färdigdesignad och publicerad är Editorn den enklaste metoden för att redigera text och bilder, publicera nyheter, blogginlägg och produkter utan att vara rädd för att ändra på designen av misstag. När vi skapar hemsidor för kunder designar och bygger vi till exempel hemsidan i designern och bockar av vilka element kunden behöver och vill ha möjlighet till att kunna redigera genom editorn. Sedan ger vi kunden tillgång till editorn som gör att hen kan redigera allt innehåll på sidan utan att vara rädd för att “förstöra” eller av misstag ändra designen. Den feedback vi har fått från kunder på editorn är uteslutande väldigt positiv.

Hemsidor som ser bra ut på alla typer av skärmar

När du bygger en hemsida i Webflow fungerar det så att du först designar din sida för datorer med stora monitorer. För att göra sidan responsiv kan du tryck på surfplattan eller smartphone-ikonen högst upp i designern och anpassa stilen på alla föremål baserat på skärmstorleken. Många hemsideprogram annonserar att de kan skapa responsiva hemsidor, men levererar väldigt varierande vad gäller kvalitet och användarvänlighet. Vi tycker att Webflow för närvarande har en av de bästa lösningarna för att skapa responsiva webbplatser.

Avancerad SEO-kontroll

Sökmotoroptimering är väldigt viktigt om du vill driva naturlig trafik till din hemsida genom att synas högt upp i sökresultaten hos Google och andra sökmotorer. Vi tycker att Webflow levererar över förväntningarna på SEO jämfört med andra hemsideprogram. Nästan alla hemsideprogram låter dig lägga till och redigera metadata, alt-text på bilder etc. Där Webflow sticker ut är möjligheten att även generera automatiserade webbplatskartor, lägga till robot.txt-filer och verifiera din sida på Google, vilket gör att du kan påverka hur Google indexerar din sida. Om du redan har en hemsida och redan vill bygga den och designa om den i Webflow kan du också mycket enkelt ange 301-omdirigeringar från instrumentpanelen för att förhindra att sidan returnerar 404 när någon klickar på en gammal länk till din hemsida.

Skapa en hemsida med Webflow

När Webflow först lanserade betaversionen av sin webbshopslösning i slutet av 2018 blev vi inte särskilt imponerade.

Betalningsmetoder i Webflow e-commerce

När det gäller betalningsmetoder erbjuder Webflow tyvärr inga integrationer med betalningslösningar som Swish och Klarna, vilka blir allt vanligare i Sverige. Det går dock mycket enkelt och snabbt att skapa och ta emot betalningar från över 200 länder via Strex, PayPal, Apple Pay och Google Pay.

Fraktalternativ

En annan funktion som är värd att nämna och som vi verkligen gillar är möjligheten att erbjuda anpassade fraktalternativ med olika kostnader och fraktregioner. Webflow kan också integreras med andra program för att automatiskt skriva ut fraktetiketter och spåra försändelser.

Återbetalningar i Webflow

Skulle det finnas behov av återbetalning görs även detta snabbt med en knapptryckning på beställningssidan. Pengarna kommer sedan att återföras till kundens konto inom 5-7 arbetsdagar.

Sammanfattningsvis är Webflow en kraftfull webbshopslösning som kan förenkla säljprocessen om allt är rätt inställt. Vi tycker ändå att det är på sin plats att nämna att de mest avancerade funktionerna större företag förväntar sig av webbshopslösningar – som betalning med faktura och integration av andra tredjepartsbetalningslösningar fortfarande inte är tillgängliga. Med tanke på hur ofta Webflow släpper stora uppdateringar och ny funktionalitet tror vi dock inte att det kommer att ta lång tid innan allt detta också blir en del av plattformen.

Avancerade animationer och interaktioner

När vi säger att Webflow erbjuder full designfrihet så menar vi verkligen det. Genom ett visuellt gränssnitt kan du enkelt lägga till animationer och interaktioner helt utan att behöva skriva kod. Du kan välja mellan färdiga animationer eller skapa dina egna och aktivera dem när användaren gör en speciell sak som att till exempel klicka, scrolla ner, flytta runt musen i fönstret eller vad du nu kan tänka dig.

Många andra hemsideprogram har försökt erbjuda samma enkla möjlighet att skapa fantastiska animationer som gör att hemsidan verkligen sticker ut och ser professionell ut. Det som ofta blir ett problem är att det går ut över sidans prestanda. Många animationer kan få sidan att “lagga” eller frysa då och då. Det händer nästan aldrig med animationer skapade i Webflow. Därför skulle vi hävda att Webflow är en klar vinnare bland de hemsideprogram vi har testat och granskat. Att alla får möjlighet att skapa väldigt komplexa och professionella animationer utan att skriva kod tycker vi är både roligt eftersom det ger mindre företag möjligheten att se lika professionella ut, och “fancy” likt sidor av större företag med stora webbutvecklingsbudgetar.

Säkerhet och backup

Idag är det viktigare än någonsin att användarna känner sig säkra på de hemsidor de besöker. Med ett ökat fokus på integritet och GDPR finns det strikta krav på hur hemsidor hanterar personlig information och trafik som passerar genom webbplatsen. Webflow erbjuder därför ett kostnadsfritt SSL-certifikat för alla webbplatser som hostas genom plattformen och erbjuder ett bra skydd mot vanliga attacker som CSRF, XSS, XFS, SQL-injektion och DDOS-attacker. Om du inte vet vad dessa ord betyder behöver du bara veta att Webflow är mycket säkert för både dig och dina webbplatsbesökare.

När det gäller säkerhetskopiering av hemsidan är du också väl skyddad. Webflow tar regelbundna säkerhetskopior av din hemsida utan att du behöver göra något. Alla prisplaner inkluderar obegränsad säkerhetskopiering så att du alltid kan gå tillbaka till en tidigare version av hemsidan med ett enkelt knapptryck på instrumentpanelen. Det är praktiskt om du gör ett misstag eller bara vill gå tillbaka till en tidigare version. En sak som vi särskilt gillar med hur Webflow hanterar säkerhetskopior jämfört med andra plattformar är att bilder och andra filer som inte lagts till på hemsidan utan bara funnits i biblioteket också lagras och kan återställas.

Integrera sociala medier på din hemsida

Om du vill lägga till knappar som är kopplade till dina sociala medier går de snabbt och enkelt att göra. Som förväntat är det färdiga knappar som låter dina användare dela din sida på Facebook och Twitter. Här tycker vi dock att Webflow underpresterar jämfört med sina konkurrenter. Hur pass mycket du kan anpassa designen på knapparna är väldigt begränsat och vi tycker att det är en besvikelse att du inte automatiskt kan visa flöden från Facebook, Twitter och Instagram på din sida utan att behöva skriva kod eller integrera tredjepartsprogram.

Över 100 hemsidemallar att utgå från

När du startar ett nytt projekt kan du antingen börja helt från grunden eller välja mellan över 100 kostnadsfria och betalda hemsidemallar. Mallarna du kan välja att köpa kostar mellan 19 och 149 dollar. Mallarna är mycket professionella (även de som är kostnadsfria) vilket inte alltid är fallet för konkurrenterna. Anledningen till att kvaliteten är så hög är att Webflow ställer mycket hårda krav på de mallar som säljs på plattformen. Därför är det inte mycket annat än att byta ut text och bilder som måste göras innan webbplatsen är redo att publiceras. Alla webbplatsmallar är 100 % responsiva och ser professionella ut oavsett vilken skärm de visas på.

Till skillnad från de flesta andra hemsideprogram har du möjlighet att ändra så mycket eller lite du vill på mallarna. Det innebär att du kan välja att bara byta ut text och bilder eller använda mallen som utgångspunkt för att skapa precis den design du vill ha. Mallar på andra plattformar som WordPress och Shopify kräver ofta att du är bekväm med att skriva kod om du vill göra ändringar i mallarna förutom att redigera text och bilder.

Hur är kundservicen på Webflow?

Webflow erbjuder kundtjänst via e-post. Baserat på våra erfarenheter svarar de nästan alltid inom några timmar och har bra svar vilka frågor du än må ha. Kundtjänsten kan inte hjälpa till med design eller integration av funktioner som inte ingår i originaltjänsten, vilket inte riktigt kan förväntas, men de pekar dig gärna i rätt riktning med hjälpartiklar och filmer.

Pris

För många som inte är bekanta med att skapa hemsidor kan det vara lite förvirrande att förstå hur och varför priserna är satta som de är, så vi ska försöka förklara det så gott vi kan.

Alla priser i denna recension är för ordningens skull baserade på att man väljer årlig fakturering, eftersom det blir ganska mycket dyrare om du väljer att betala månadsvis.

Det är helt kostnadsfritt att testa Webflow så länge du vill. Med en gratis användare kan du ha 2 projekt åt gången och publicera varje projekt på en underdomän (projektnamn.webflow.io). Så länge du är en icke betalande användare kommer texten “Maid in Webflow” att dyka upp på sidan, i det nedre högra hörnet, med en länk till plattformen.

Om du behöver fler än två projekt har du två val. En av sakerna du kan göra är att lägga till och betala för en hostingplan (“site plan”) för ett av projekten. Projekt med aktiv hosting räknas inte till begränsningen av två projekt för gratisanvändare. Dessutom kommer du att kunna ansluta till din egen domän och ta bort Webflow-taggen. Du kan även välja att uppgradera till någon av kontoplanerna för att kunna skapa fler projekt, exportera koden till din hemsida och lägga till ditt eget varumärke i form av din egen logotyp i editorn.

Skillnaden mellan hostingplaner och kontoplaner är att hostingplanerna bara påverkar det enda projekt du köper hosting för, medan kontoplanerna påverkar hur många projekt du kan ha samtidigt och hur många sidor du kan ha på projekt du inte har köpt hosting för.

Hostingplaner kostar från 12 till 36 dollar per månad för vanliga hemsidor och 29 till 212 dollar per månad för de e-handelsplaner som du behöver för att skapa en webbshop. Den största skillnaden mellan de billigaste och dyraste planerna är antalet dynamiska element (nyhetsartiklar, blogginlägg, produkter etc.) du kan ha på sidan, hur många användare som får tillgång till editorn och hur många besökare du kan ha. har per månad. För e-handelsplaner är den största skillnaden antalet produkter (med början på 500 produkter), storleken på transaktionsavgiften per order och den årliga försäljningsvolymen. Utöver en transaktionsavgift på 2 % som går till Webflow med den billigaste webbshopslösningen tillkommer även en individuell transaktionsavgift som går till leverantörerna av betallösningarna. Det som är viktigt att notera är att om du återbetalar pengar från en kunds beställning kommer kunden att få tillbaka hela beloppet, men du måste fortfarande betala transaktionsavgifterna för den ursprungliga försäljningen.

Kontoplaner kostar från 16 till 35 dollar per månad och skillnaden, som tidigare nämnt, inte mycket mer än antalet projekt, export av kod, borttagning av varumärke och lösenordsskydd på delar av eller hela webbplatsen.

Även om Webflow kan vara i det dyraste laget för mindre företag och privatpersoner anser vi att priserna är rimliga i förhållande till hur mycket funktionalitet du får. Dessutom har vi inte hittat andra plattformar som erbjuder en lika bra designupplevelse som Webflow till ett lägre pris.

Kolla in Webflows egen prislista för mer information om exakt vad som ingår i de olika planerna.

Vem passar Webflow för?

Webflow är lite mer avancerat än många andra hemsideprogram, men samtidigt väldigt mycket enklare än till exempel WordPress. Vi tycker därför att Webflow passar bäst för personer eller företag som har tidigare erfarenhet av hemsideprogram eller webbdesign.

Webflow är ett professionellt verktyg för produktion av högkvalitativa prototyper och hemsidor och är därför perfekt för designers som vill utveckla hemsidor utan kodning och företag som vill ha en tjänst som är snabbare, enklare och billigare att uppdatera än WordPress. Om du har noll tidigare erfarenhet av hemsideprogram eller kodning rekommenderar vi att du kollar in mindre komplicerade tjänster som Wix och Squarespace.

Sammanfattning

Om vi går tillbaka bara några år i tiden fanns det bara några få plattformar som kunde konkurrera med att utveckla hemsidor genom att skriva kod. Idag finns det många hemsideprogram att välja mellan. Många av tjänsterna idag erbjuder dock inte alls lika stor designfrihet som Webflow. Detta innebär ofta att sidor byggda med Webflow framstår som mer professionella och bättre genomförda än andra hemsidor som byggts på andra plattformar.

Med ett stort utbud av funktioner och möjligheter till personalisering tror vi att Webflow är ett av de bästa hemsideprogrammen på marknaden, men att det kanske inte passar alla. Att priset är lite högre än för andra plattformar kommer göra att många kanske väljer ett billigare alternativ. Som sagt, de resultat du kan uppnå om du har lite erfarenhet sedan tidigare är i våra ögon värda alla pengar. Hittills har vi byggt över 30 hemsidor i Webflow och är supernöjda med plattformen.

Kort sagt: om du inte vill koda, har lite eller mycket erfarenhet sedan tidigare och har råd att betala vad det kostar, rekommenderar vi starkt Webflow.

PRØV GRATIS