Recension av Semrush

Fördelar och nackdelar med Semrush

Fördelar

  • Utmärkt för små och medelstora företag

  • Erbjuder omfattande analysverktyg

  • Förmåga att hantera flera projekt samtidigt

  • Bra verktyg för backlinks och SERP-analys

Nackdelar

  • Kan vara kostsamt för små företag

  • Kräver lite utbildning för att lära sig funktionerna

  • Inte det mest användarvänliga gränssnittet

Semrush är ett av de mest populära verktygen för SEO idag. Här hittar du ett antal användbara verktyg för sökmotoroptimering, men hur användarvänlig är plattformen? I den här recensionen tar vi en närmare titt på vad den populära plattformen har att erbjuda och vad du kan förvänta dig av deras lösning. 

Det är en hemlighet att Semrush är ett avancerat SEO-verktyg, men de har gjort många komplicerade ämnen tillgängliga. De har också lyckats skapa en aktiv community som delar vägledning, erfarenheter och möjligheter över hela plattformen. Resultatet av detta är att både stora och små företag litar på Semrush för sina SEO-analyser. 

Syftet med detta meddelande är därför att lätta bördan av denna plattform och ta reda på vem den egentligen är bäst lämpad för. Måste man vara SEO-expert för att använda Semrush, eller kan vem som helst lära sig att använda de olika verktygen? Vår omfattande granskning av Semrush kommer därför att innehålla allt du behöver veta om denna plattform, samt några användbara tips. 

Är du redo att lära dig mer om Semrush? Fortsätt att läsa vår uppdaterade Semrush-granskning. 

Användarvänlighet

Det råder ingen tvekan om att det finns många användbara verktyg inbyggda i Semrush-systemet, men det kan vara lite svårt att hitta dem. Detta gäller särskilt för nybörjare som inte är vana vid den här typen av verktyg tidigare, eller som inte riktigt vet vad de letar efter. När du loggar in för första gången efter att ha skapat en användare kommer du till instrumentpanelen. Här får du en översikt över de olika projekten du har, och du kan navigera med hjälp av menyn på vänster sida. 

Det är värt att notera att vi har tidigare erfarenhet av Semrush, men hemsidan är effektivt katalogiserad, vilket innebär att du snabbt hittar huvudpunkterna i menyn. Det kan dock vara lite svårt att ta reda på vilka verktyg du egentligen behöver för vad. Lyckligtvis erbjuder Semrush en omfattande introduktionskurs för alla nya kunder, och vi rekommenderar starkt att du utnyttjar den. 

Vi deltog själva i den här utbildningen när vi började använda plattformen för vårt eget företag, och det räddade oss från många utmaningar i början. De ger dig också tillgång till ett antal introduktionsvideor och olika förklaringar, så de underlättar verkligen en snabb inlärning av denna kraftfulla plattform så bra som möjligt.

Vår slutsats är därför att Semrush inte är det mest användarvänliga företaget, men de har byggt upp ett stödsystem som gör det mycket enklare att lära sig deras plattform. Du kan därför räkna med att få all hjälp du behöver på vägen och att du alltid har möjlighet att kontakta kundtjänsten om du behöver lite extra hjälp. Men vi återkommer till detta senare i vår recension.

Funktioner

Det är på funktionerna som Semrush verkligen visar sin briljans, och här får du tillgång till ett antal användbara verktyg. När du först skapar ditt konto och loggar in på Semrush rekommenderas du att skapa ett projekt. Detta är uppföljningen av dess hemsida och de olika hemsidor som företaget har för närvarande. Det bör du absolut göra, så att du får största möjliga avkastning på din investering i Semrush. 

Det finns dock även en rad andra verktyg tillgängliga i ditt abonnemang och det är just dessa funktioner vi ska titta närmare på nu. Du kan nämligen göra de allra flesta SEO-relaterade uppgifter direkt i din plattform, vilket kommer väl till pass om det är flera personer som samarbetar kring företagets SEO.

Rank tracking

Som vi redan har haft tidigare, så tilbyr Semrush är ett bra verktyg för rank tracking. Dette er et verktøy som sporer plasseringen din i søkemotoren, samt de ulike nøkkelordene nettsiden din allerede er indeksert for. Detta kommer godt med når du skal planlegge nye SEO strategier, men det er også nyttig for potensielle plasseringer av SEM annonser. 

Keyword Research

En annan användbar funktion i Semrush är keyword research. Här måste vi vara ärliga och säga att vi blev lite förvirrade i början, men när vi fick grepp om verktyget blev det mycket enklare. Om du har tidigare erfarenhet av Google Keyword Planner kommer du att känna igen processen, men Semrush är en mycket mer avancerad lösning med mer insikt i resultaten. Här kan du söka efter potentiella nyckelord, gruppera dem efter relevans och inte minst hitta relaterade nyckelord som kan vara värda att utforska ytterligare. 

Konkurrensanalys

Något som snabbt kan komma till nytta är de verktyg för konkurrentanalys som Semrush erbjuder. Här kan du enkelt se vilka sökord dina konkurrenter satsar på, hur deras olika sidor gör det och inte minst potentiella konkurrenter utifrån relaterade sökord. Detta kan vara ett användbart verktyg för att se vilka konkurrenter som utgör ett hot och vilka du kan lära dig mer av. 

Kundtjänst

När det gäller kundtjänst erbjuder Semrush inget revolutionerande, men de har ett mer än tillräckligt bra erbjudande. Du kan välja om du vill skriva ett meddelande till dem via det interna rapporteringssystemet eller om du vill använda livechatten. Vi testade båda delarna och fick snabba svar på våra frågor. Speciellt livechatten var ett effektivt alternativ där vi fick svar inom några minuter. 

Med detta sagt är det också värt att notera att vi fick ett svar på vår skriftliga förfrågan inom 24 timmar. Detta är mycket bättre än vad vi har upplevt med andra plattformar tidigare, och det är fullt giltigt. Om du har ett tidskänsligt problem rekommenderar vi dock att du använder deras livechatt. 

Du kan också välja att söka i det enorma bibliotek av självhjälpsartiklar som finns på deras webbplats, men här var många av guiderna lite för tekniska för att vi skulle gilla dem. Om du däremot är en självgående SEO-expert kan du hitta svaren du behöver i det här avsnittet. 

Pris

När det gäller priser är det ingen hemlighet att Semrush är ett av de dyrare alternativen på marknaden. Du kan dock välja mellan tre olika planer, vilket gör det till en mycket skalbar lösning. Den största skillnaden mellan de olika paketen är hur mycket sökning och spårning du kan göra, och vissa av de mer avancerade verktygen finns bara i premiumpaketen (Guru och Business). Sist men inte minst erbjuder de en Enterprise-lösning, men här har inget pris getts för tjänsten.

Pro – 99,95 dollar per månad (ett bra alternativ för småföretag och nystartade företag)

Guru – 199 dollar per månad (bäst för medelstora företag och byråer)

Business – 399,95 dollar per månad (bäst för stora företag, byråer och e-handel)

Enterprise – Skräddarsydd lösning för de största företagen med individuella behov.

Priserna är baserade på kvartalsvis fakturering (3 månader i taget). Du kan få ytterligare rabatt om du betalar för 12 månader i taget. 

För vem passar Semrush?

Om vi skulle dra en slutsats om vem Semrush passar skulle det vara lätt att säga alla. Semrush är utan tvekan ett mycket bra verktyg för att optimera hemsidor, men det kan ibland vara lite för tekniskt för vår smak. Du bör därför ha liten erfarenhet av SEO sedan tidigare, eller vara beredd att lägga några timmar på plattformens introduktionskurs så att du får bästa möjliga valuta för pengarna.

Med det sagt är Semrush utan tvekan ett utmärkt verktyg för både små och medelstora företag. Som vi påpekat tidigare kan det finnas en risk att lösningen blir lite dyr, men vill du ha tillgång till de bästa verktygen är det snart värt investeringen. Å andra sidan misstänker vi att frilansare och startups ofta letar efter billigare alternativ om de har begränsade medel tillgängliga för mjukvaruinvesteringar.

Den slutliga slutsatsen är därför att Semrush passar bäst för etablerade företag med en tydlig budget eller byråer som vill ha en omfattande inblick i rankning, spårning och nyckelord.

Sammanfattning

Semrush är ett avancerat SEO-verktyg som gör att du kan följa din egen prestation, undersöka konkurrenter och hitta de bästa möjligheterna till sökmotoroptimering.Här får du ett antal verktyg inkluderade i ditt abonnemang, vilket gör att Semrush för många kommer att vara en one-stop-shop för allt som har med SEO att göra. Om du vill göra avancerade analyser och spårningar kan det dock vara en bra idé att välja ett av de större paketen (Guru & Business) i stället för den förenklade PRO-versionen. Detta kommer att medföra något högre kostnader för de nödvändiga tillvägagångssätten, men vi tror att detta är en investering som snabbt kommer att betala sig om verktygen används på avsett sätt. 

PRØV GRATIS