Google Analytics

Recension av Google Analytics

Fördeler och nackdelar med Google Analytics

Fördelar

  • Ger dig värdefull information om din trafik

  • Kostnadsfritt att använda

  • Låter dig anpassa dina rapporter

  • Kan enkelt installeras på vilken hemsida som helst

  • Kräver ingen kunskap om kodning

Nackdelar

  • Det är svårt att komma i kontakt med kundtjänsten

  • Svårt att lära sig för nybörjare

När du har skapat din hemsida är det viktigt att veta hur den fungerar, och det är där Google Analytics kommer in som ett grundläggande verktyg. Detta är ett helt kostnadsfritt verktyg som gör det möjligt att spåra hur mycket trafik din webbplats får. För att kunna veta hur olika strategier och innehåll presterar är det alltid viktigt att ha kontroll över trafiken, och Google Analytics är ett enkelt verktyg för detta ändamål.

Vi ska därför titta närmare på Google Analytics och vad du bör känna till om programmet innan du installerar det. I den här recensionen hittar du därför en sammanfattning av tjänsten, fördelar och nackdelar med Google Analytics, hur tjänsten används och inte minst vad det kostar att använda detta populära program.

Användarvänlighet

Själva processen att komma igång med Google Analytics tar bara några minuter, och efter det är det mesta självförklarande längs vägen. Du behöver ett Google-konto, men om du inte har något skapas det automatiskt när du registrerar dig. Sedan måste du ange ett kodavsnitt från Google på den aktuella hemsidan, men om du använder WordPress kan detta enkelt göras med tillägget Google Suite. Du kan också lägga till den manuellt med hjälp av olika tillägg eller lägga till den i själva koden.

En av de saker vi gillar med Googles produkter är att de är mycket användarvänliga. Detta gör även Google Analytics som enkelt kan göra sig gällande för tidigare erfarenheter med programmet. Vissa användare kan dock tycka att det är lite svårt att konfigurera Google Analytics för första gången, men det finns många guider på nätet. 

Fördelen med Google Analytics är att tjänsten är mycket väl integrerad över olika Google-tjänster, och att det stora nätverket kontinuerligt samlar in information. Detta ger dig full tillgång till många användbara uppgifter, dock är det viktigt att notera att dessa uppgifter samtidigt delas med Google. En av de första sakerna som du blir ombedd om när du aktiverar tjänsten är samtycke till datadelning, vilket du inte kan undvika om du vill använda tjänsten. 

På en mer teknisk nivå är Google Analytics lätt att läsa av och du kan välja vilka data du vill ha med i din rapport. Detta gör att du kan anpassa rapporten för relevanta avdelningar, eller bara inkludera de värden du vill ha tillgång till. Den här funktionen är särskilt relevant om analytiker behöver tillgång till olika källor eller om en marknadsavdelning aktivt följer utvecklingen av sin SEO-strategi. 

Sist men inte minst kan integration med Googles Youtube- och AdWord-nätverk ge företaget tillgång till hela sin verksamhet på en plattform. Det gör arbetet enklare för dem som ska analysera uppgifterna, men gör också att företaget inte behöver en massa användarnamn och lösenord på olika tjänster för samma ändamål.

Funktioner

När det gäller funktionalitet är Google Analytics fullt av användbara funktioner som du bör känna till. Även om plattformen i första hand samlar in uppgifter kan dessa skräddarsys för olika ändamål. Vi kommer därför att titta vidare på några funktioner i Google Analytics som visar värdet detta program ger ditt företag.

  • Förstå ditt innehåll – en av de viktigaste funktionerna i Google Analytics är möjligheten det ger att förstå innehållet på din webbplats. Genom att gå till avsnittet om webbplatsinnehåll i Google Analytics kan du se vilka artiklar och sidor på din hemsida som är mest populära. Du får även insikt i var de flesta användare försvinner från din sajt, vilket kan göra det lättare att anpassa användarupplevelsen (UX).
  • Håll koll på din bounce rate – hur många som går in på din sida men sedan försvinner igen är vad vi kallar bounce rate. Google Analytics har verktyg som låter dig mäta detta, och sedan anpassa din sales funnel efter resultaten.
  • Hur kunderna hittade till din sida – En fördel med att använda ett Google-verktyg är att du kan få information från hela Google-universumet. Detta är särskilt attraktivt när du kan hitta de nyckelord som hjälper kunderna att hitta din webbplats. På så sätt kan du bygga vidare på din SEO-strategi och anpassa ditt innehåll för optimala resultat. 
  • Visualisera kundresan – Var kommer kunderna ifrån och vad gör de på vår hemsida? Google Analytics samlar in data som gör det möjligt att visualisera kundens resa på din hemsida, vilket kan bidra till att säkerställa den önskade kundupplevelsen.

Kundservice

Vi skulle kunna skriva en hel artikel om kundtjänst för Google-produkter, men faktum är att den helt enkelt inte är särskilt bra. Google har byggt en mur av automatisering som gör det nästan omöjligt att komma fram till en riktig människa att prata med. Vi har verkligen gjort vårt bästa och försökt flera gånger, men vi hamnar alltid på Googles forum eller sidor med “vanliga frågor”. 

Det finns inte heller något enkelt sätt att kontakta företaget via telefon eller e-post, eftersom denna information verkar nästan omöjlig att hitta. Vår slutsats är därför att Google lever på sin marknadsdominans, men att kundservice inte är något som de bryr sig särskilt mycket om.

Efter de första testerna har vi återigen försökt kontakta företaget eller det svenska dotterbolaget – men vi har mötts av stängda dörrar hela vägen. Företaget förlitar sig på automatisering som gör att alla vägar leder till samma plats – inte Rom, utan Googles forum.

Priser

Även om Google Analytics kundtjänst är bland de sämsta vi har upplevt kan ingen slå Google när det kommer till priset. Tjänsten är helt kostnadsfri att använda, vilket är bra för alla som nyligen har startat ett företag eller en hemsida. Du kan välja om du bara vill installera Google Analytics-tillägget (WordPress) eller om du vill använda hela Google Suite på din webbplats. 

Oavsett vilken lösning du än väljer är tjänsten 100 % gratis, vilket gör att du kan få en heltäckande inblick i din trafik, utan att behöva betala för dyra abonnemang. Det är också därför de flesta av de stora håller med om det omfattande informationsutbytet som Google har integrerat i sina lösningar.

Vill du däremot använda mer avancerade verktyg så finns det ett antal tillägg och tredjepartsverktyg baserade på Google Analytics. Här är Monster Insights mest populärt och använder data från Google för att skapa sina egna rapporter. Detta program finns tillgängligt i både kostnadsfria och betalda varianter, men omnämnandet av dessa faller tyvärr utanför ramen för denna recension.

Vem är programmet avsett för?

Det kan vara svårt att veta vem Google Analytics är till för, eftersom det egentligen är ett bra program för alla som har en hemsida. Oavsett om du driver en webbutik, blogg, företagssida eller uppslagsverk kommer Google Analytics att ge dig värdefull insikt om vem som rör sig på din hemsida.

Som vi nämnde i funktionerna nedan kan Google Analytics ge dig ovärderlig inblick i hur användarupplevelsen ser ut med riktig data, vilket kan ge dig möjlighet att skräddarsy den efter dina behov. Genom att veta hur de flesta kunder rör sig på din hemsida kan du enklare göra nödvändiga ändringar under vägen. Det handlar om att koppla ihop design och funktionalitet, men också om att ha rätt verktyg för att mäta effekterna av de förändringar du gör. 

Vi kan därför sammanfatta att Google Analytics i praktiken är ett bra verktyg för alla som vill ha data om sin webbplats. Det faktum att verktyget är inte kostar något att använda gör det särskilt lämpligt för dem som har en liten privat hemsida eller nyligen har startat en webbplats med lite trafik. Du får tillgång till all viktig information utan att behöva betala för dyra modeller – så länge du är villig att dela den med Google också. 

Slutsatsen är därför att Google Analytics är ett måste för alla webbplatser som vill ha inblick i sin trafik på ett rimligt och effektivt sätt. De olika tilläggsfunktionerna kräver lite kraft från servern och är mycket användarvänliga, vilket gör det till ett populärt val oavsett om du har tidigare erfarenhet av tjänsten eller inte.

FAQ

Vad är Google Analytics?

Google Analytics är ett kostnadsfritt verktyg från Google för att spåra data som gör att du kan samla in användbar information om aktiviteten på din webbplats. 

Hur mycket kostar det att använda Google Analytics?

Det finns inga kostnader förknippade med användningen av Google Analytics så länge du använder Googles egen tjänst. Om du vill ha tredjepartsverktyg som Monster Insights kommer dessa med egna abonnemang. 

Går det att använda Google Analytics med WordPress?

Ja, du kan använda Google Analytics med WordPress. Du kan installera tillägget för Google Analytics eller integrera det via Google Suite-tjänsten för WordPress.

PRØV GRATIS