Wix webbshop: Hur man enkelt skapar en onlinebutik med Wix (2022)

En typisk missuppfattning om att starta en egen webbshop är att det ska vara väldigt svårt. Du kan göra det otroligt komplicerat om du vill, men så behöver det inte bli. Med ett hemsideprogram som Wix kan du till exempel starta din egen webbshop på bara några timmar. 

För att visa hur enkelt det kan vara har vi skapat den här guiden om hur du skapar din egen webbshop med Wix. Du kan faktiskt skapa din egen nätbutik med Wix webbshop på bara några få enkla steg. Vi rekommenderar att du följer stegen systematiskt, men om du vill går det att hoppa lite fram och tillbaka i stegen så som du känner.

Det viktigaste är att alla steg är gjorda innan du startar din webbshop, så att alla formaliteter är på plats. Är du redo att starta din egen Wix webbshop ? Då har du kommit till rätt ställe!

Hur man skapar en webbshop med Wix

Wix er en enkel nettsidebygger som lar deg utvide med en egen modul for nettbutikker. Du vil derfor trenge denne før du går videre med guiden vår. Grunnen til at vi anbefaler Wix for denne jobben er at plattformen er langt mer fleksibel, samt konkurransedyktig priset for nybegynnere. I tillegg har de en rekke gode løsninger som lar deg skalere opp virksomheten din etterhvert som den vokser. 

Steg 1: Lägg till produkterna

Många börjar förmodligen att jobba med utseendet på sin webbshop, men vi rekommenderar att du först lägger till dina produkter i Wix. Här är det viktigt att skilja mellan digitala och fysiska produkter och att lägga till alla olika varianter av din produkt. Det kan handla om att det finns olika mallar eller storlekar som kunderna bör känna till. På detta område erbjuder Wix ett otroligt enkelt system där du bara lägger till information om varje produkt och sedan kan du kategorisera dem i efterhand. 

Steg 2: Kategorisera

När du har lagt till de produkter som du vill sälja i din webbshop är det dags att placera dem i olika kategorier. Det gör det möjligt att sortera urvalet på olika sidor, vilket gör det enklare för kunderna att hitta de produkter de vill ha. Här rekommenderar vi att du är lite mer rundhänt och delar in dem i allmänna kategorier. Det kan till exempel handla om jackor, byxor och T-shirts (för en klädbutik) eller ljus, keramik och tillbehör för en inredningsbutik. 

Det viktigaste i det här skedet är att du delar upp varorna i kategorier som enkelt förklarar för kunden var de finner produkterna på din hemsida. Om du har för många kollektioner på lager kan det bli onödigt komplicerat att navigera, och då finns risken att kunden väljer att köpa produkten i en annan webbshop. 

Steg 3: Ange information

Vi har nu lagt till produkter och delat in dem i olika samlingar (kategorier). Sedan är det dags att fylla i lite mer information om webbshoppen och vem som står bakom den. Du kan enkelt göra detta genom att gå till settings och sedan till avsnittet general. Här bör du lägga till information om den e-postadress som kunderna kan kontakta webbshoppen på, platsen (land), språket och den valuta som ska användas i webbshoppen. 

Om du har anställda eller olika partners som behöver tillgång till webbutiken kan du hantera detta i Roles & Permissions. Här kan du snabbt och enkelt välja vem som ska ha möjlighet att göra vad och hur de ska få tillgång till Wix-instrumentpanelen för din webbshop.

Steg 4: Välj fraktalternativ 

En av de saker som gör Wix till en utmärkt nybörjarplattform är deras leveransalternativ. Du kan snabbt och enkelt ange vilka alternativ du vill erbjuda på olika platser. Om du bara vill sälja till Sverige är det ofta BudBee och PostNord, men om du också vill erbjuda varor utomlands kan det vara en bra idé att inkludera internationella aktörer som DHL, UPS eller FedEx.

Steg 5: Betalningsalternativ och skatt

Eftersom Wix erbjuder sina egna betalningslösningar kommer du även att kunna driva in moms och skatter genom betalningslösningen. Det är därför viktigt att du anger vilka skatter och avgifter som kommer att läggas på priset i din webbshop. För dig som säljer i Sverige kommer detta att vara inklusive moms så fort din webbshop har en omsättning på över 20 000 de senaste 12 månaderna. Tänk på att du måste registrera dig i momsregistret innan detta träder i kraft hos Skatteverket i Sverige.

Då är det dags att ställa in betalningsmetoder. Här erbjuder Wix ett bra utbud som gör det möjligt att hantera en rad olika alternativ. Du kan självklart välja att förlänga detta över tid, men vi rekommenderar att de flesta börjar med kreditkort/betalkort och PayPal. Skulle önskemål om andra populära alternativ dyka upp kan dessa läggas till efter behov. Tänk på att det även finns kostnader förknippade med olika betaltjänster, så aktivera inte fler än nödvändigt.

Steg 6: Skapa din webbutik

Nu har vi äntligen kommit till den punkt som många ser fram emot mest, nämligen utformningen av din webbshop. Här kan du använda ett stort urval av mallar från Wix – eller så kan du skapa en egen från grunden. Oavsett vilket är det enkelt att skapa en hemsida tack vare Wix hemsideprogram. Det bästa av allt är att din hemsida automatiskt integreras med din webbshop, så du behöver inte oroa dig för konvertering och kompatibilitet i efterhand. 

Steg 7: Skräddarsy medlemsområdet

När din webbshop är klar är det dags att skapa medlemsområdet. Detta är profilområdet där dina kunder kan se sina tidigare beställningar, nya beställningar och eventuellt ändra sina uppgifter. Detta ingår i Wix-modulen, så vi rekommenderar starkt att du skapar något liknande för din webbshop. Kom ihåg att det kan skilja din butik från konkurrenterna om du gör det snyggt. 

Steg 8: Uppgradera och publicera

Då har vi kommit till vägs ände, vilket innebär att det är dags att aktivera din webbutik. Först rekommenderar vi att du uppgraderar till en Business Premium Plan, så att du säkerställer all nödvändig funktionalitet för en modern webbshop. Du går sedan in i din användarpanel och väljer publicera din hemsida. Detta kommer att göra din webbshop synlig online, och du är därmed redo att välkomna dina kunder.

Kom ihåg att göra en bra plan för hur detta ska marknadsföras! Få webbshoppar kommer att hitta kunder som skyndar in i deras butik helt utan marknadsföring, vilket betyder att du bör ha en bra plan för hur du ska berätta för andra om din butik.

Våra bästa tips för nya webbshoppar

Om du har tagit dig an drömmen om att starta en egen nätbutik förtjänar du all lycka i världen, men för att du ska känna dig lite säkrare har vi samlat in några bra tips på vägen. Det finns ett antal fallgropar som du kan undvika med lite planering, så vi hoppas att våra tips kan ge dig en liten knuff i rätt riktning. 

Utarbeta en tydlig innehållsplan

Marknadsföring är en viktig del av driften av en webbshop. Här rekommenderar vi att du tar fram en tydlig innehållsplan för hur du ska skapa medvetenhet om din butik. Detta kan vara en kombination av relevant innehåll på hemsidan, men också hur man använder sociala medier. Planera vad som ska publiceras, hur ofta och inte minst i vilka kanaler. 

Sökmotoroptimering

Vissa webbshoppar har turen att hamna högt upp i sökresultaten i sin nisch, men detta kräver oftast ett långsiktigt arbete. Du bör därför ha en tydlig strategi för vilka sökord som är relevanta för din butik. En snabbkurs i SEO kan vara användbar för att kartlägga detta bättre, men du kan även överväga att anlita en byrå om du har budget för detta.

Starta ett aktiebolag

Många kunder föredrar att det är ett svenskt företag som står bakom webbshoppen de handlar på. Det kan därför vara ett bra beslut att skapa ett separat AB för din webbshop. Du kan självklart även använda enskild firma, men då står du själv för riskerna som är förknippade med företaget. Ett AB kostar bara 25 000 i eget kapital och kan snabbt bli värt investeringen för ditt företag.

Sammanfattning – Skapa webbshop Wix

Wix är en utmärkt plattform där du kan starta din egen webbshop på bara några få steg. I den här artikeln har vi därför tittat på hur du ska gå tillväga samt listat några bonustips för dig som vill ha lite extra hjälp på vägen mot drömmen om att starta och driva ett eget företag.

8.3

Totalscore

PRÖVOTID

14 dagar

GRATIS PLAN

Yes

PRIS FRÅN

$4,5/månad

8.3

Totalscore

Fördelar

  • Lätt att använda för både privatpersoner och företag utan behov av hjälp av en designer

  • Omfattande sökbart hjälpcenter med bra hjälpartiklar

  • Låg kostnad jämfört med andra hemsideprogram

  • Många olika mallar att välja mellan

Nackdelar

  • Begränsad designfrihet

  • Kan snabbt bli dyrt med plugins om hemsidan behöver extra funktioner

  • Webbsidor som finns hos Wix laddas ibland lite långsamt