Vad är Canva? En komplett guide med användningsområden

Vad är Canva

Canva är en grafisk plattform som gör det enklare att planera din design. Genom att erbjuda ett brett utbud av mallar kan du enkelt skapa grafik för sociala medier, webbplatser, innehåll med mera. Det som har gjort Canva till en mycket populär plattform är det faktum att den erbjuder avancerade designmöjligheter, men en plattform som är mycket mindre komplicerad än Adobe Photoshop och liknande program.

Förutom grafiskt arbete kan du använda många av de unika mallarna för att skapa presentationer, erbjudanden, nyhetsbrev, affischer och många andra visuella element som ditt företag behöver. Canva är tillgänglig för både mobil och dator, men vi kan nog inte rekommendera att man använder sig av desktop i de flesta projekten. Canva på mobilen kan vara bra för enkel bildredigering, men den blir helt enkelt för liten när du behöver designa större filer.

Canva passar särskilt bra för dem som har ett stort behov av grafiskt innehåll, men som inte har möjlighet att anlita en grafisk formgivare. En av de saker som gör Canva till ett användbart verktyg är att du kan välja bland ett stort urval av färdiga mallar, framtagna av professionella designers. Dessa ingår i din Canva PRO-användare, medan urvalet är något mer begränsat i gratisversionen.

Vad kan man använda Canva till?

Det som är så bra med Canva är att det finns få begränsningar för vad du kan använda plattformen till. Här hittar du en rad kompletta mallar som kommer i rätt bildstorlek och som är anpassade till en rad olika plattformar och medier. Exempel på detta är profilbilder, presentationer i PowerPoint, Coverart och inlägg på Instagram.

Vi har skapat flera guider om hur du använder Canva för olika designuppgifter, inklusive hur man gör logotyp

Många som arbetar aktivt med sociala medier har valt att använda Canva, eftersom du enkelt kan utforma den design som du själv vill ha. Med flera funktioner kan du ta bilder och göra dem till dina egna mönster, utan att behöva redigera, använda Photoshop eller andra färdigheter.

Nedan har vi därför sammanställt en lista över några av de mest populära sakerna du kan använda Canva till, men du kommer även att hitta ett stort urval utöver detta.

  • Profilbilder
  • Omslagsbild för Facebook-profil eller grupp
  • Mallar i annonsformat för både Facebook och Instagram
  • Facebook-inlägg (både bilder och text)
  • Instagram-inlägg
  • Story-format för användning på Facebook och Instagram
  • Omslagsbild för Instagram Highlights
  • Olika videor och animationer för sociala medier
  • LinkedIn-grafik
  • PowerPoint-mallar
  • Visitkort, fakturor, inbjudningar med mera

Hur du kommer igång med Canva (steg-för-steg-guide)

Det som snabbt har gjort Canva till en favorit hos många är att du kan skapa ett konto gratis och få tillgång till ett bra urval av mallar. Det betyder att du kan testa vad Canva har att erbjuda innan du uppgraderar till ett Canva PRO-konto. I nästa avsnitt kommer vi därför att visa dig hur du kommer igång med Canva, och hur du enkelt skapar dina första designs.

Steg 1 – Skapa en Canva-användare

Första gången du besöker Canva kommer du in på hemsidan och hittar två knappar i det övre högra hörnet: Log in och Sign up. Om vi antar att du inte har någon användare sedan tidigare, så trycker du på knappen Sign up längst upp till höger.

När du har tryckt på Sign up öppnas ett nytt fönster. Här kan du välja om du vill logga in med ett Google-, Facebook- eller Apple-konto eller om du vill fortsätta registreringsprocessen med e-post. Om du väljer ett av de tre olika kontona går registreringsprocessen snabbare eftersom Canva automatiskt hämtar din information från ditt konto. Om du väljer e-post som i vårt exempel måste du ange denna information manuellt.

Du kommer nu att bli ombedd att ange din e-postadress, som kommer att fungera som ditt användarnamn för att logga in på Canva. Vi rekommenderar därför att du använder en e-postadress som är kopplad till det du tänker använda Canva till. Du kanske vill använda en arbetsmejladress om du använder Canva i affärssammanhang, eller en privat mejl om det handlar om ett hobbyprojekt.

Ange den e-postadress som du har valt att använda och tryck på continue. Därefter öppnas ett nytt fönster där du kan ange ditt namn och lösenord för ditt Canva-konto. Kom ihåg att skapa ett starkt lösenord, så att din design förblir säker!

Du kommer nu att få en verifieringskod som du måste ange innan du kan använda ditt konto. I vårt fall kom detta nästan omedelbart, vilket innebar att vi ägnade ungefär tre minuter åt att skapa ett Canva-konto. När du har bekräftat din e-postadress kan du logga in på din instrumentpanel.

Det här är utgångspunkten varje gång du loggar in på Canva. Du får förslag på olika mallar, kan söka efter det du letar efter eller gå tillbaka till befintliga projekt med hjälp av navigeringsmenyn till vänster. Du kan också använda knappen uppe till höger för att skapa en ny design, men vi återkommer till detta senare.

Skapa professionellt innehåll med Canva

Nu när du har ett Canva-konto redo att användas är det dags att skapa din första design med Canva. Här kan du välja mellan en rad professionella mallar eller skapa en design från grunden själv. Vi rekommenderar att du utforskar de olika mallarna, eftersom du hittar hundratals färdiga element som är lättillgängliga. För att illustrera detta skapar vi en ny design med hjälp av knappen Create a design längst upp till höger.

Här kan du bläddra ner för att välja vad du vill göra, eller så kan du söka i den aktuella plattformen för att hitta rätt storlek, mått och olika mallar. Särskilt om du har för avsikt att lägga till bilder eller text kan det vara bra att kolla upp rätt storlek. På så sätt undviker du att storleken blir fel när du laddar upp bilden på sociala medier.

Det du ser ovan är hur redigeraren för Canva ser ut. Vi valde att göra en bild för Facebooks förstasida, och till höger får vi ett antal förslag på olika färdiga mallar som vi kan använda i vår design. Om du märker att några av mallarna är markerade med en krona beror det på att mallarna endast är tillgängliga för Canva PRO-användare. Om du vill ha full tillgång till allt som Canva har att erbjuda kan du enkelt uppgradera ditt konto, vilket bara tar några minuter.

Vår åsikt är dock att den kostnadsfria varianten kommer att vara mer än tillräcklig för de allra flesta som bara behöver lite grafiskt innehåll med jämna mellanrum. Detta kan vara en fråga om individuell bedömning, men vår erfarenhet är den fria varianten. Canva är i alla fall tänkt som ett designverktyg för dig som vill ha fler alternativ än vad som finns i paint, men inte behöver professionell utrustning.

Canvas designverktyg fungerar så att du hittar olika verktyg på vänster sida som du använder i ditt arbete. Här kan du lägga till element, ladda upp bilder, lägga till en logotyp eller välja att redigera den text som finns i bilden. Du kan också anpassa färger, storlek, animationer och mycket mer. De flesta funktioner fungerar utan Pro-prenumeration, men vissa anpassade funktioner är begränsade.

Det bästa av allt är att Canva har drag-och-släpp-verktyg, så allt du behöver göra är att hitta element och sedan släppa dem där du vill ha dem. Du behöver inte ladda ner en massa PNG-filer, bilder eller liknande – allt kan lagras i molnet med Canva. En sak som vi snabbt märkte var att vissa avancerade funktioner som storleksändring, videor och liknande var reserverade för proffsanvändare, så om du vill ha en bättre upplevelse vid långvarig användning kan det vara värt att uppgradera till pro-versionen.

Vad är skillnaden mellan gratis och PRO-versionerna på Canva?

Canva har tre olika prisplaner som gör det enkelt att anpassa den efter ditt företags storlek. Du kan välja att skapa ett enda konto för dem som bara behöver personlig åtkomst eller använda en av planerna som tillåter mellan 5 och 50 användare. Vi tittar närmare på vilka verktyg som ingår i varje plan, så att du enkelt kan välja den som ger ditt företag de verktyg det behöver.

Canva Free

Det första alternativet för dem som vill prova Canva är att använda ett gratiskonto i form av Canva Free. Här behöver du inte ange något annat än din e-postadress, ditt namn och ditt lösenord för att komma igång. Med en kostnadsfri plan kan du skapa innehåll från fler än 250 000 mallar, 100+ olika designer för sociala medier, välja bland tusentals gratis bilder, bjuda in kollegor att samarbeta och utnyttja 5 GB gratis molnlagring. Ni kan också samarbeta med inlägg med möjlighet till kommentarer i realtid.

Canva PRO 

Om du vill få ut mer av Canva är Pro troligen det verktyg du letar efter. Här kan du göra allt som ingår i Canva Free, men du får också tillgång till fler än 100 miljoner stock photos, över 610 000 mallar, möjlighet att skapa olika Brand Kits så att logotyper och färger lagras automatiskt, ta bort bakgrunden på dina bilder, använda Magic Resize för att justera storleken, lägga upp egna mallar som ditt team kan använda, 100 GB molnlagring och schemalägga publicering på upp till 8 olika sociala medier. Den här tjänsten är tillgänglig för team med 1-5 personer och kostar antingen 119,99 dollar per år eller 12,99 dollar per månad.

Canva Enterprise

Sist men inte minst är det möjligt att skaffa Canva för större företag som behöver flera tillvägagångssätt. Det här är verktyget för dem som har större team av designers, där alla behöver bättre tillgång till olika funktioner och möjlighet att arbeta tillsammans i realtid.

Paketet är avsett för företag med minst 25 användare. Du får allt som ingår i Pro, men du får också möjlighet att använda mer omfattande Brand Kits, styra vilka användare som har olika åtkomster, styra vad som laddas upp till Canva, inbyggt arbetsflöde för att godkänna olika designer, stock-mallar och riktlinjer för användning, obegränsat lagringsutrymme, single-sign on (SSO) och slutligen tillgång till kundsupport på Enterprise-nivå dygnet runt. Detta paket kostar 30 dollar per månad och kräver minst 25 användare, vilket innebär att Enterprise börjar på minst 750 dollar per månad.

Sammanfattning

Oavsett om du bara behöver designa en enkel bild som du hittat på Google eller om du vill skapa det perfekta inlägget hittar du ett antal användbara funktioner i det webbaserade Canva-verktyget. Här kan du redigera videor, designa bilder, skapa mallar för dokument och många andra uppgifter direkt i din webbläsare. Du kan använda dig av bilder, videor och logotyper direkt i molnet, så att du kan ändra dina egna bilder och logotyper på din plattform.

Du kommer också att ha möjlighet att ladda upp innehåll direkt till olika plattformar som Youtube, Google, Facebook, Instagram och Twitter. Företaget erbjuder lösningar där du kan välja vilka funktioner du behöver – välj mellan gratis, Pro- och Enterprise-planer, var och en med sina egna fördelar och unika funktioner. Sist men inte minst vill vi påpeka att Canva är ett av de bästa designverktygen som vi har testat online, och du kan verkligen utmana din kreativitet med de möjligheter som programmet erbjuder.