Starta en webbshop: Våra 5 bästa tips för att komma i gång

Funderar du på att starta en egen webbshop och undrar hur du ska gå till väga? Då kan du vara lugn, för vi har vi samlat våra 5 bästa tips till dig!

Till skillnad från fysiska butiker som kräver stora investeringar redan från start kommer en webbshop vara relativt enkel att komma i gång med. Det finns faktiskt ett antal plattformar som underlättar enkel drift av en webbshop, vilket gör att du kan driva den från ditt eget hem. Då bedriver du kanske lagerverksamhet i källaren och soffan blir till ditt huvudkontor.

Även om fysiska butiksägare och återförsäljare fortfarande hävdar att det krävs lång erfarenhet för att driva en webbshop, så är det lyckligtvis inte längre fallet. Allt du behöver för att skapa din egen webbshop finns lättillgängligt online, men något som är ännu viktigare är att priset på sådana tjänster har sänkts avsevärt de senaste åren.

Det betyder att du kan skapa en onlinebutik, sälja produkter och hantera lager utan att behöva ha komplicerade program eller anställda.

Det finns otaliga exempel på oerfarna entreprenörer som med stor framgång tagit sig in på marknader präglade av hård konkurrens genom att enbart fokusera på näthandel.

Nu kan alla som är lite kreativa, snabbt och utan behov av startkapital eller erfarenhet skapa sin egen webbshop på bara några timmar.

Numera finns det ett antal bra, internationellt erkända plattformar lättillgängliga. Dessa är mycket användarvänliga, vilket gör att nästan vem som helst kan skapa en e-handelsbutik i världsklass utan hjälp eller vägledning från andra.

Vad bör du tänka på när du väljer en e-handelsplattform? Det finns ingen enkel slutsats här då lösningen som passar en person eller företag inte nödvändigtvis är den mest lämpliga plattformen för andra.

Vidare i den här artikeln kommer vi att gå igenom de bästa plattformarna för onlinebutiker som finns i Norge, samt titta på hur dessa täcker olika behov.

Vår rekommendation till dig som ska sätta upp din första webbshop är Shopify. Denna plattform är väldigt användarvänlig, men erbjuder samtidigt alla nödvändiga verktyg för att skala upp längs vägen. Shopify är därför en utmärkt utgångspunkt för dig som vill starta en webbshop i Sverige.

Shopify kanske inte alltid är det bästa alternativet. Vi kommer därför att gå igenom de vanligaste frågorna du bör tänka på, och sedan se vilka alternativ som finns på marknaden idag.

Hur skapar man en webbshop?

Som vi redan har nämnt har olika människor och företag olika behov. Det kan vara allt från hur stor budget du har, till vilka marknader du vill fokusera på. Graden av teknisk erfarenhet spelar förstås också en viktig roll i valet av e-handelsplattform.

Du kan skapa din egen webbshop i linje med stora väletablerade företag, men dessa har redan komplexa integrationer med andra system som sällan behövs för en ny webbshop. Detta inkluderar allt från ERP, BI-verktyg, redovisningssystem etc. För nystartade företag och entreprenörer är det dock bättre att välja en plattform som erbjuder bra standardiserade processer och integrationer med verktyg som kan vara viktiga att kunna använda längre i framtiden.

Man pratar gärna om “skalbarhet”, det vill säga möjligheten att skala upp verksamheten med den plattform du väljer att använda. När du startar din egen webbshop kommer du förmodligen att ha några grundläggande krav, men dessa tenderar att förändras i takt med att verksamheten växer sig större.

Vårt bästa tips för startups och enskilda entreprenörer är därför att definiera dina behov genom en affärsplan så tidigt som möjligt. Detta bör definiera din målgrupp, konkurrenter, produkt(er) och tjänst(er). För att göra den här processen lite enklare har vi sammanställt några frågor som du bör besvara:

  • Ska din webbshop sälja kläder, smycken, tvål, böcker eller erbjuda tjänster?
  • Vad är din nisch?
  • Vilken är din målgrupp?
  • Vilka marknader vill du vara på?
  • Vilka är dina långsiktiga ambitioner?
  • Hur ska du marknadsföra dina produkter till potentiella kunder?

Olika e-handelsplattformar kan passa olika typer av företag. Genom att definiera dina behov kan du enklare välja den bästa lösningen som finns på marknaden för just dina behov.

Även om priset fortfarande spelar en viktig roll i ditt val, kommer det att ha en mindre betydelse än tidigare. Detta beror på att konkurrensen på marknaden har hårdnat, vilket resulterar i mycket små prisskillnader bland de största leverantörerna. Vi rekommenderar därför att du lägger mer vikt vid funktionalitet och integration, snarare än att försöka spara in några kronor på priset.

I nästa avsnitt av vår guide kommer vi att titta närmare på tre olika scenarion där det är relevant att starta en webbshop. Enligt vår mening är dessa de vanligaste, men det kommer givetvis även dyka upp andra situationer än dessa.

1: Startups (utan befintlig webbplats)

För startups och entreprenörer som undrar hur man skapar en onlinebutik, bör följande kriterier först och främst beaktas när du väljer din plattform:

  • Skalbarhet – Kommer det att vara realistiskt för butiken att expandera till andra länder i framtiden?
  • Funktionalitet – En webbshop är mycket mer än en plattform för att sälja varor och tjänster. Det finns många funktioner du behöver, så välj en plattform som kan erbjuda ett bra utbud av funktioner.
  • Användarvänlighet – Detta är särskilt viktigt för dig som ska driva hemsidan på egen hand, eller inte har tidigare erfarenhet av nätbutiker.
  • Pris – Även om det är liten skillnad i priset för de största leverantörerna, kommer priset ofta att ha en inverkan på ditt slutliga val.

En av de bästa plattformarna för startups har länge varit Shopify Sverige. Detta är en av de största och mest etablerade plattformarna i världen, och de erbjuder integration över en rad olika lösningar.

Shopifys plattform har bra skalbarhet och används av allt från nystartade företag till några av de största och mest framgångsrika företagen i världen (till exempel: General Motors, Tesla, Nestlé, Red Bull, etc. )

Plattformen ger dig alltså en bra möjlighet att expandera till nya marknader och hantera mer komplexa företag (du kan i princip göra vad du vill med plattformen).

Du kan koppla Shopify till ett fysiskt kassasystem, hantera lager och integration med faktureringssystem. Dessutom ger plattformen dig tillgång till Shopify App Market, som är en marknadsplats för olika tillägg speciellt utvecklade för Shopify-plattformen.

Prismodellen av Shopify passar även bra för dig som driver en nystartad webbshop. Istället för en hög, fast avgift debiterar Shopify en procentandel av dina transaktioner. Det gör att du slipper höga kostnader på vägen, och att kostnaden anpassar sig till storleken på din verksamhet.

Denna prismodell passar alltså både för startups som börjar från noll, samt för dig som vill starta en webbshop utan höga startkostnader.

När försäljningen börjar byggas upp har du möjlighet att uppgradera till bättre servicepaket och därmed undvika transaktionsavgifter fullt ut. Läs mer om servicepaketen här.

Shopify är en av de största e-handelsplattformarna på marknaden och anses internationellt vara ett av de mest erkända systemen som finns tillgängliga idag.

Shopify är med andra ord en utmärkt utgångspunkt för dig som vill starta en webbshop, men inte vill investera så mycket i en dyr plattform.

Fördelar med Shopify:

  • Bra integration, betalningslösningar, språk- och valutainställningar för den svenska marknaden.
  • Shopify tillåter oberoende utvecklare att utveckla och sälja sina appar och “teman” för designmallar via Shopify App Market. Du får därmed tillgång till det överlägset största utbudet av funktionalitet.
  • De har ett gott rykte och ger dina kunder en bra shoppingupplevelse. Shopify garanterar också en hög säkerhetsnivå.
  • Webbshop gratis i 14 dagar – om du inte är nöjd kan du enkelt avregistrera dig som kund och slippa betala något för användningen. Ett introduktionsabonnemang är icke-bindande och du kan enkelt säga upp det.
  • Mycket användarvänlig plattform – Vem som helst kan bygga en webbshop med snygg och professionell design.
  • Bäst för nystartade företag. Du får en helhetslösning och kan fokusera på din verksamhet. Plattformen är pålitlig och har miljontals användare över hela världen. De garanterar en smidig kundupplevelse, och du behöver inte skräddarsy dina egna processer och system efter dina kunder.

Läs mer om Shopify här.

2: Starta en hemsida/blogg och sälj produkter

Ett annat scenario är att du vill skapa en hemsida/blogg som även kommer att ha möjlighet att sälja olika produkter. Det kan ofta vara en informativ sida, där produkterna till försäljning är en form av tilläggstjänst.

Din huvudprodukt på webbplatsen är innehållet (media, text, tjänster etc.), och du kommer därför att behöva en plattform som har stor potential och funktionalitet. Möjligheter till design, publicering av innehåll och bra struktur kommer att vara viktiga punkter här.

I de flesta fall kommer syftet med en sådan sida att vara att locka läsare med innehållet, för att sedan kunna erbjuda relevanta produkter genom din webbshop. Det är med andra ord kombinationen av högkvalitativt innehåll och relevanta produkter som gör denna kombination attraktiv.

Denna typ av webbplats är särskilt lämplig för frilansare, influencers och andra tjänsteleverantörer. Du vill skapa mervärde med hjälp av innehåll, expertis eller underhållning – och sedan skapa merförsäljning genom att erbjuda besökare på din hemsida produkter i webbshop.

För denna typ av webbplats rekommenderar vi att du använder ett bra hemsideprogram med en integrerad e-handelsmodul.

Även om du i första hand bör fokusera på innehåll och merförsäljning, kommer ett visuellt utseende och design att vara viktiga faktorer för din webbplats. Dessutom kommer du att behöva flexibiliteten att placera de relevanta produkterna där du vill, så att de uppnår maximal exponering mot potentiella köpare.

För detta ändamål finns det ett antal bra hemsideprogram, men vi rekommenderar: Webnode, Weebly och Wix som är bland de mest välutvecklade för detta ändamål. Wix anses dock ha en bättre utvecklad e-handelsplattform än Webnode och Weebly. Wix är också väldigt användarvänligt, vilket gör att alla kan använda sitt hemsideprogram för att designa sin egen webbplats.

Wix har också en liknande marknadsplats som Shopify, men denna innehåller för närvarande bara cirka 350 applikationer. En snabb genomgång av funktioner visar dock att det borde vara mer än tillräckligt för de flesta som vill lansera sin första webbshop.

Fördelarna med Wix:

  • Perfekt för en webbplats eller blogg med möjlighet att sälja varor och tjänster.
  • Användarvänlig: Wix erbjuder en välutvecklad plattform som låter dig designa professionella webbplatser med enkla dra-och-släpp-funktioner.
  • Kan testas gratis: Wix erbjuder flera olika paket, varav de mest grundläggande är gratis att prova. Detta ger en möjlighet att prova plattformen innan du byter till ett betalabonnemang.
  • En av världens mest populära e-handelsplattformar.
  • Wix är väl anpassat för den svenska marknaden (betalningslösningar, valuta, språkinställningar etc.)

Här kan du testa Wix-plattformen gratis.

3: Utöka din befintliga webbplats med en gratis webbshop

Om du redan har en hemsida, men vill utöka den med en webbshop? Då bör du överväga ett tillägg för ditt befintliga CMS, snarare än att använda en helt ny plattform.

System som Shopify och Wix erbjuder inte migrering till externa servrar, vilket innebär att du måste hitta en lösning som kan installeras direkt på din server. Lyckligtvis finns det flera bra alternativ för detta, och vi kommer att gå igenom några av de bästa.

När du bara vill lägga till en webbshop, men inte gör större ändringar på din webbplats – det bästa alternativet vore att installera ett tillägg (fristående handelsplattform). Här kommer CMS (Content Management System) på din hemsida att vara viktigt, men i de flesta fall är detta WordPress, Joomla eller Drupal.

Alla dessa CMS-lösningar erbjuder möjligheten att installera plugins (tillägg) och det är precis vad vi vill göra. Det finns faktiskt flera bra handelslösningar som kommer i form av plugins.

Det finns flera plattformar att välja mellan, men de mest populära är:

  • WooCommerce
  • Cart66 Cloud
  • Easy Digital Downloads (EDD)
  • WP eCommerce

Överst finns det populära tillägget för e-handel WooCommerce. Detta är den största och mest välutvecklade e-tjänsten som finns för WordPress och anses vara en av de mest flexibla lösningarna på marknaden, till exempel kan du installera denna plattform på webbplatser byggda med olika CMS.

WooCommerce kan integreras med en rad olika tillägg, vilket gör det möjligt att skräddarsy webbshopen precis som du vill ha den.

Vår bedömning är därför att WooCommerce är det bästa alternativet för dig som vill utöka en WordPress-sida med en webbshop. Tjänsten är helt gratis att ladda ner, men du måste räkna med att betala för hosting, domän och resten av de tjänster du behöver. Dessa kostnader kommer du dock redan känna till om du har en hemsida.

Fördelar:

  • Gratis nedladdning och användning (“open source”)
  • En flexibel lösning. Väljer du en komplett lösning till exempel Shopify eller Wix är du mer bunden att skapa din webbshop enligt redan etablerade processer. Med WooCommerce kan du göra nästan vad som helst.
  • Nya applikationer utvecklas och säljs hela tiden genom oberoende utvecklare som WooCommerce-användare kan använda.

Nackdelar:

  • Du får inget stöd utan måste kontakta oberoende företag och specialister separat (dyrt och svårt)
  • Plattformen är gratis, men det tillkommer kostnader för: SSL, webbhotell, domän, teman och för andra plugins du vill ha till WooCommerce.
  • Olämplig för nybörjare. WooCommerce kräver grundläggande teknisk erfarenhet.
  • Mer tidskrävande än att använda en komplett plattform som kommer med allt på ett ställe. (Den bästa tjänsten där allt medföljer samlat på ett ställe är Shopify. Tjänsten är enkel att använda, men samtidigt en av de bästa helhetslösningarna både internationellt och för Sverige. Mer om Shopify här.)

4: Byt ut en existerande plattform

Ett misstag många startups och entreprenörer gör är att de väljer en dåligt skalbar plattform när de först startar sin webbshop. Det kommer att innebära att du någon gång måste byta ut den befintliga plattformen, vilket kan leda till en del krävande extraarbete.

I uppstartsfasen saknar många en bra affärsplan, vilket ofta leder till dåligt genomtänkta val. Det kan leda till utmaningar när försäljningen tar fart och behovet för företaget förändras. När webbshopen ska integreras med andra system (ekonomiska och logistiska system, flöden etc.) behöver du en plattform som är flexibel och skalbar.

  • Några funktioner som ofta är relevanta är:
  • Möjlighet att använda rabattkod
  • Erbjudanden och kampanjer
  • Expandera med nya valutor
  • Erbjuda kundklubbar

Om du har valt en liten skalbar plattform kan detta ställa till problem. Då kommer den ofta inte att vara anpassad för sådana funktioner, vilket visar på behovet av att migrera till en ny plattform. Det är därför vi rekommenderar alla som ska starta en webbshop – att de ska välja en skalbar plattform från början.

Det finns inget exakt svar på vilken plattform som är bäst, men en affärsplan hjälper till att identifiera potentiella framtida behov. Därför rekommenderar vi att du tar fram en affärsplan där du kartlägger dina behov och gör en analys. Med hjälp av en sådan behovsanalys är det lättare att kartlägga vilka funktioner man bör välja, och därmed också vilken plattform som passar bäst.

För små och medelstora företag kan övergången vara relativt enkel. Du kan helt enkelt skapa en ny webbshop med en ny e-handelsleverantör och successivt överföra data och information från befintlig till ny plattform. I regel är det först och främst anpassningar och integrationer till andra system som kan innebära utmaningar.

Om du inte behöver integrera din webbshop med andra system kan du välja en helhetslösning som kommer med dina egna system och processer. I det här fallet kan en bra utgångspunkt vara Shopify Plus. Det är Shopifys servicepaket för mer komplexa företag och används av flera ledande, internationella företag (Tesla, LeSportSac, Red Bull, Rebecca Minkoff, Fashion Nova med flera).

Även om vi kan peka på Shopify Plus som vår föredragna lösning kommer den i slutändan att baseras på företagets egna behov. Därför bör du, som vi nämnt tidigare, förbereda en behovsanalys och välja en plattform utifrån resultatet av detta.

Hur man får leverantörer till webbshop

En annan viktig fråga som kan vara avgörande när man väljer plattform är hur man vill upphandla varor? Innan du startar din egen webbshop bör du, som en del av din affärsplan, utforma en leverantörsstrategi. Det här handlar om hur du tänker upphandla varor, och kommer spela en viktig roll för hur avancerade system du behöver i efterhand.

De flesta nätbutiker brukar börja med ett enkelt urval, men detta kan snabbt expandera då nätbutiken ökar försäljningen och kunder efterfrågar nya produkter. Du bör därför ha en plattform i bakgrunden som enkelt kan lägga till nya produkter på vägen.

Idag har till exempel dropshipping blivit en allt vanligare leverantörsstrategi bland e-handlare i Norge. Dropshipping innebär att du har tillgång till hundratusentals varor du kan sälja utan att behöva köpa och lagra dina produkter. Detta kan vara en mycket bra strategi om du undrar hur du ska få varor till nätbutiken utan något särskilt startkapital eller aktieoptioner.

På så sätt blir du inte beroende av ett fåtal leverantörer utan kan testa produkter från tusentals olika leverantörer. Genom att välja en plattform som stödjer dropshipping kan du enkelt testa försäljningen av olika produkter i din webbshop för att se hur marknaden reagerar på olika typer av produkter. Här kan du läsa hela mitt inlägg om dropshipping i Norge.

Sammanfattning:

  • Olika e-handelsplattformar är bra för olika typer av behov när det kommer till hur man startar sin egen butik.
  • För nystartade företag, enskilda entreprenörer och mindre företag (som inte redan har en befintlig webbshop) rekommenderas att använda en fullfjädrad lösning. Alltså att du får allt du behöver på ett ställe (support, servrar, domän, funktioner som appar etc.).
  • Den bästa övergripande lösningen är Shopify, och det gäller inte bara i Sverige, utan även internationellt.
  • Shopify kan testas gratis och passar både nybörjare (enkelt att använda på toppen) och mer komplexa företag. Här kan du testa Shopify gratis.
  • Skulle du istället skapa en hemsida (blogg eller hemsida) och vill kunna erbjuda produktförsäljning bör du överväga att använda en webbplatsyggare som stödjer e-handel. Det finns flera bra plattformar här. Generellt sett anses Wix ha den bästa e-handelslösningen av webbapplikationer på marknaden. Wix lämpar sig för mindre och enklare webbshopar och ger dig samtidigt mallar som är enkla att anpassa utifrån dina egna preferenser.
  • Om du har en befintlig hemsida och vill utöka med en e-handelslösning för att kunna sälja produkter och tjänster. I det här fallet är WooCommerce i allmänhet det bästa alternativet. WooCommerce kräver dock mer teknisk expertis än till exempel Shopify och Wix (som är extremt enkla att använda).
  • Representerar du ett större företag som redan har en befintlig webbshop, men vill byta till en bättre plattform som passar ditt företag bättre? Det finns inga givna svar här. Olika plattformar är bra för olika typer av företag. För mindre komplexa företag (som inte har många komplicerade integrationer med andra system) kan Shopify Plus vara ett alternativ. Det är en komplett tjänst som används av flera internationellt ledande e-handelsföretag. I vissa fall bör dock externa konsultationer sökas för att hjälpa till att identifiera aktuella processer, system och integrationer och för att hitta den bästa möjliga lösningen för att matcha ens behov.

Vad krävs för att starta en webbshop?

En av de viktigaste sakerna du behöver för att starta en webbshop är en tydlig och tydlig affärsidé. Därefter kommer bland annat val av webbshopstjänst och logistik med hänsyn till pris och frakt.

Vad kan vara smart att sälja online?

De kategorier som säljer bäst på nätet är ofta personlig vård och kosmetika, kläder, skor och liknande och slutligen saker för hem och trädgård.

Hur mycket kostar det att skapa en webbshop?

Det varierar mycket hur mycket man ska räkna med att betala för en webbshop. Att använda sig av en byrå kan lätt kosta allt från 50 000 till 1,5 miljoner kr. Om du däremot väljer en webbshopstjänst som Shopify och gör mycket av jobbet själv blir det mycket billigare.