Skapa logotyp: Hur du enkelt skapar en logotyp som folk kommer ihåg

Skapa logotyp

När du startar ett företag är det viktigt att etablera ditt varumärke så tidigt som möjligt. Det är viktigt att ha en logotyp så att kunderna känner igen ditt företag. Detta gäller oavsett om du har en liten enskild firma eller om du startar ett företag med flera anställda från början. En bra logotyp hjälper dig att skilja dig från dina konkurrenter och ger ditt företag en professionell image. 

Det finns dock många kostnader förknippade med att starta företag, så många saknar en budget för en dyr grafisk designer. Då kan det vara bra att veta att det finns bra verktyg som online som gör det kostnadseffektivt att skapa en snygg logga. Nu när vi redan är inne på ämnet är det precis detta vi ska titta närmare på i den här guiden. Vi kommer att titta på hur du kan skapa en professionell logotyp med onlinedesignverktyget Canva.

Är du redo att skapa logotyp i Canva? Läs vår guide om allt du behöver veta för att designa din första logotyp. 

Vad är Canva?

Innan vi går in på det mer tekniska är det kanske bra att klargöra vad Canva är. Det är ett webbaserat dra-och-släpp-verktyg som låter dig skapa olika designer i din webbläsare. Vi kan faktiskt jämföra Canva med en mer nybörjarvänlig version av PhotoShop, så här är det bara fantasin som sätter gränser. Den stora skillnaden mellan Canva och Photoshop är att Canva är utformat för dem som inte är professionella formgivare, men som vill ha professionella resultat. 

Canva är mycket mer än bara ett verktyg, det är också ett community som delar mallar med varandra. Det innebär att professionella designers kan skapa mallar för Canva, som du sedan kan ladda ner och anpassa som du vill. Idag finns det flera tusen olika mallar att arbeta med, så här kan du verkligen skapa allt från en snygg logotyp, till broschyrer och affischer.

Detta bör du tänka på innan du skapar en logotyp

Ett misstag som många gör när de skapar sin första logotyp är att använda färdiga färger – och därmed skapa en logotyp som inte är unik. Det finns många bra alternativ på Canva, men när du först skapar din egen logotyp är det viktigt att du gör den till din egen. Om du bara väljer en mall och skriver ditt namn kommer detta snabbt att återspeglas i ditt företag. Då får du en logotyp som inte ger företaget identitet och som dessutom ser oprofessionell ut. 

Du bör därför ta dig tid att planera logotypen, och förtydliga gärna i förväg vad du egentligen vill att logotypen ska representera. Det är precis vad en logotyp gör, den representerar ditt företag. Därför finns det några punkter du bör tänka på innan du åker, såsom:

  • Logotypens färgval
  • Om det ska vara ren text eller en ikon
  • Vad ska avbildas i logotypen?
  • Om man ska ha ett motto eller inte
  • Ska det vara abstrakt eller klassiskt?

När du har tänkt igenom dessa punkter blir det lättare att komma igång, eftersom du redan har en uppfattning om vad du letar efter. Innan vi går vidare till själva utformningen av logotypen i Canva ska vi titta på några fler punkter om hur man skapar en professionell logotyp.

Vad ska din logotyp representera?

Det första du bör klargöra är vad du vill att logotypen ska representera för ditt företag. Logotypen är en av de första saker som en konsument lägger märke till, så du bör ha en klar uppfattning om vad den betyder för ditt företag. Behöver du en logotyp i rent text som bara visar upp företagets namn på fakturor, eller behöver du en distinkt logotyp som pryder produkter och hemsidor? En bra logotyp kan snabbt bli ett viktigt verktyg för ditt företag, så vi rekommenderar att du tänker igenom detta noga innan du börjar. 

Se till att den är unik

Det finns utan tvekan bra logotyper där ute, men du bör vara försiktig så att du inte kopierar andra för mycket. Först och främst kan detta leda till rättsliga utmaningar i framtiden, men konsumenterna är inte heller särskilt förtjusta i kopierade logotyper. Du bör därför se till att den design du gör är unik och att den representerar ditt företag och inte grannens. Nu när vi vet lite mer om vad en logotyp bör vara är det dags att vi lär oss hur man skapar en logotyp. 

Skapa logotyp med Canva

Fördelen med Canva är att du kan skapa professionell design utan att behöva kunna avancerade verktyg. Canva är mycket användarvänlig och du kan snabbt hitta rätt med hjälp av olika mallar. Vi kommer därför att se hur du kan skapa din egen logotyp i fem enkla steg med Canva.

1. Välj mall

Det första du bör göra när du har loggat in på Canva är att välja Logo maker. Du öppnar då ett arbetsblad med storleken 500 x 500 px, vilket är en bra storlek för att skapa en logotyp. I den vänstra menyn kan du bläddra bland en mängd färdiga färger eller fortsätta med ett tomt blad. En bra utgångspunkt för att få inspiration är att välja den bransch som du siktar på och sedan titta på de olika mallar som dyker upp. Du kan själv välja om du vill anpassa något av dessa för eget bruk eller bara använda dem som inspiration och göra något eget. 

2. Anpassa färgerna till ditt varumärke

Som vi nämnde tidigare bör du ha funderat på vilken färgpalett du ska använda för ditt varumärke. När du har kommit fram till den önskade designen och gjort de nödvändiga ändringarna är det dags att ändra färgerna till den kombination du vill ha. Du väljer helt enkelt färgerna i färgrutan högst upp i arbetslistan. Kom ihåg att du kan ändra färgen på text, element och ikoner precis som du vill. 

3. Välj typsnitt

Många färger levereras med ett förvald typsnitt, men du kan ändra detta till något som passar dina egna preferenser. Välj bara den text du vill ändra och välj typsnittet under text. Ett annat typsnitt kan ge ett helt nytt intryck av logotypen, så det kan vara bra att experimentera lite. Du kan använda så många olika typsnitt som du vill, men vi rekommenderar att du inte använder mer än två olika typsnitt i en logotyp. På så sätt undviker du att logotypen ser rörig och oprofessionell ut. 

4. Anpassa ikon och text

Även om det kan vara klokt att inte göra för många ändringar i logotypen kan du försöka flytta runt ikonerna, ändra storlek och göra andra mindre ändringar. Du kan göra detta genom att klicka på den aktuella ikonen och använda muspekaren för att flytta eller ändra storlek på den. Du kan också ersätta ikonen från mallen genom att välja elements i menyn till vänster.

5. Skapa de nödvändiga filerna och storlekarna

När du är nöjd med resultatet är det dags att förverkliga din logotyp. Här rekommenderar vi att du lagrar alla filformat som du kan förvänta dig att behöva i framtiden. Du bör särskilt ha en färgversion och en svartvit version av logotypen samt jpg-, png-, pdf- och vektorfiler. Det enklaste sättet att göra detta är att använda duplicate högst upp på skärmen. Därefter gör du en kopia av logotypen som du sedan kan anpassa. 

När bör du använda Canva?

Det råder inga tvivel om att Canva är ett bra verktyg, men det är inte säkert att det passar alla. Canva passar utmärkt för dig som behöver en enkel och snabb logotyp, men som inte har budget till att anlita en professionell designer. Det är dock bra att notera att logotyperna som du får ut av Canva är relativt basic, så de passar bäst för småföretag i uppstartsfasen.

Har du däremot en större budget eller en stor verksamhet rekommenderar vi starkt att du anlitar en byrå eller en designer. Vi har testat Canva själva och fick en helt använvdbar logotyp för vårt projekt på bara några timmar. En annan fördel med Canva är att du har en prenumeration, vilket innebär att du kan komma tillbaka, göra ändringar eller göra annat material med din logotyp i samma verktyg.

Du kan bland annat skapa mallar för Powerpoint-presentationer, broschyrer, affischer, skyltar och mycket mer med hjälp av de olika mallarna du hittar i Canva. Det finns också en rad olika instruktioner om hur du använder Canva, så här kan du snabbt komma igång utan att behöva studera design i flera år. Skapa den logotyp ditt företag behöver och låt den stärka ditt varumärke. Du kan alltid anlita en professionell designer vid ett senare tillfälle och ge logotypen en liten “makeover” när din budget tillåter det.