Sökmotoroptimering: Allt du behöver veta för att ranka bra

Ett av målen med en webbplats är att över tid öka trafiken till sidan och för att uppnå detta har sökmotoroptimering (SEO) blivit allt viktigare. Det kan dock vara svårt att veta var man ska börja för en SEO-nybörjare. Här handlar det om mycket mer än bara nyckelord, men för att göra det så enkelt som möjligt har vi tagit fram en komplett SEO-guide till dig.

Målet med den här guiden är att ta dig igenom allt du behöver veta om SEO och visa dig hur du själv kan utveckla en bra SEO-strategi. SEO är dock något som kräver långsiktig planering och kontinuitet. Du bör därför räkna med att det krävs en hel del tid och arbete för att uppnå goda resultat. Vi påpekar detta eftersom ett av de största misstagen vi ser hos nybörjare är att de förväntar sig omedelbara resultat av sina SEO-åtgärder. 

Läs vidare om du vill veta mer om SEO och hur en bra strategi kan öka trafiken till din hemsida med tiden. 

Vad är SEO?

Innan vi går in på de mer tekniska frågorna är det viktigt att klargöra vad sökmotoroptimering egentligen är. Enkelt uttryckt är SEO en metod för att öka trafiken till en hemsida genom organiska sökresultat. Det är dock mycket mer än bara en placering i Google och andra sökmotorer som ligger bakom detta. Bra SEO omfattar en kombination av nyckelord, innehåll, länkar och hög teknisk standard på din hemsida. 

Syftet är att få en högre placering i sökresultaten i de stora sökmotorerna (Google, Bing, DuckDuckGo etc.) och på så sätt locka till sig organisk trafik från relevanta sökningar. Eftersom den här guiden är avsedd för nybörjare har vi delat in den i sex kapitel. Vi tar dig därför genom hela SEO-processen, från hur sökmotorer fungerar till planering av nyckelord och genomförande av SEO-strategier. 

Nybörjarguide till SEO

Som vi nämnde tidigare har vi delat in den här guiden i sex relevanta kapitel för dig som vill lära dig mer om SEO. Syftet med detta är att ge dig en tillräcklig kunskapsgrund innan vi tar dig igenom den faktiska utvecklingen av en SEO-strategi och keyword research. Vi börjar därför med det mest elementära, nämligen hur en sökmotor faktiskt fungerar.

Kapitel 1: Hur fungerar sökmotorer?

Sökmotorer fungerar genom att samla in, organisera och rangordna information som de hittar på nätet. Detta görs med hjälp av crawlers eller spindlar som går igenom nätet. De följer länkar från hemsida till hemsida och extraherar sedan nyckelinformation för att lagra den. Det kan låta komplicerat, men det är det också. Tekniken bakom sökmotorerna är mycket avancerad, men lyckligtvis kan vi komma undan med en allmän förståelse när det gäller SEO. 

Anledningen till att vi måste förstå hur en sökmotor fungerar är att det är dessa som vi vill få en bättre placering i sökresultaten. Vad är egentligen en sökmotor som Google? I korthet är det en stor databas med hemsidor som katalogiseras med hjälp av olika nyckelord. Sedan har de en avancerad algoritm som matchar din sökning (det du skriver i Google) med de mest relevanta träffarna i deras databas. 

För att få en bättre förståelse för hur denna process fungerar och hur vi kan använda den till vår fördel har vi delat upp den i fyra enkla steg. 

  1. URL
  2. Crawling
  3. Bearbetning
  4. Indexering

1. URL

Allt börjar med en webbadress till hemsidan och Google har ett antal olika sätt att samla in dessa. Vi skulle kunna skriva en hel guide om det här ämnet, men vi fokuserar på de tre vanligaste i den här sammanställningen.

  • Länkar – Det första sättet för Google att upptäcka en ny webbadress är genom att använda redan indexerade webbsidor. Om någon länkar från en indexerad webbsida till din webbsida kan Google använda länken för att hitta nya webbsidor. 
  • Sitemaps – Ett annat användbart verktyg som Google använder är webbplatskartor. Det är översikter (med länkar) över de viktigaste sidorna på din webbplats. Du kan skicka in din webbplatskarta till Google, men det viktigaste är att den finns på din webbplats. 
  • Skicka in URL – Sist men inte minst kan du skicka en länk direkt till Google via Google Search Console

2. Crawling

Crawling är kanske den mest komplexa delen av en sökmotor, men också en av de viktigaste. Detta är den process där en robot besöker och laddar ner hemsidor till sin databas. I korthet kan vi förklara crawling med att en robot surfar på webben och samlar in webbadresser. Dessa läggs sedan i kö för indexering. Det är därför Google kan indexera enskilda delar av din hemsida, men sedan vänta en stund innan det tar emot resten. 

3. Bearbetning

Den här delen av processen är ett mysterium för dem som inte tillhör Google, men det handlar om att Googles algoritm extraherar information från de hemsidor som crawlern har laddat ner. Här samlar de länkar, information och nyckelord. Med andra ord är detta den del av processen där Google försöker förstå vad din hemsidor handlar om. 

4. Indexering

Sist men inte minst kommer indexering. Det är när Google har samlat in den nödvändiga informationen, bedömt vad din hemsida handlar om och sedan katalogiserat den i sin databas under den mest relevanta söktermen. I Googles fall består databasen av flera biljoner hemsidor, så det är en mycket omfattande och komplex process. 

Det är på grundval av denna information som Google upprätthåller sin enorma databas med hemsidor och använder avancerade algoritmer för att hitta de bästa sidorna för din sökning. De använder olika taggar i sin databas (nyckelord) som algoritmen använder för att hitta sidor med relevant innehåll. Algoritmen utvecklas ständigt, så det är egentligen bara Google självt som vet exakt vad som händer bakom kulisserna.

Kapitel 2: Grundläggande SEO

En av anledningarna till att många människor undviker att lära sig om SEO är att de tror att det är komplicerat. Lyckligtvis är så inte fallet, och det är precis vad vi vill bevisa med den här guiden. Du behöver inte förstå allt som sker bakom kulisserna, men du måste ha en grundläggande förståelse för hur SEO fungerar. 

I dag står Google för 57% av den organiska trafiken på nätet, och det är denna siffra som gör SEO så värdefull. Det är också det som gör SEO till en viktig del av att generera organisk trafik till din hemsida, så det är mycket att tänka på. En annan faktor som spelar en viktig roll är att SEO i princip är gratis. Detta är organisk trafik som du inte behöver betala för i någon annan form än det arbete du lägger ner. I nästa avsnitt ska vi därför titta närmare på hur du kan uppnå bra SEO för din hemsida.

Uppnå SEO-framgång med din hemsida

Ett misstag som många gör är att de tror att hemsidan är inom räckhåll så snart de har fått den indexerad. Detta är dock bara början på en lång och hård konkurrens om de bästa placeringarna i sökresultaten. Därför har vi sammanställt några användbara tips om hur du lättare kan bygga din hemsida för att nå framgång.

Domännamn

När det gäller domännamn är det många som uppmuntrar nyckelord i webbadressen, men det är onödigt. Det är mycket viktigare att du har ett bra domännamn, helst i form av ett kort och användarvänligt namn. Du bör också undvika bindestreck, siffror och liknande som kan göra det svårt att skriva din URL.

TLD

TLD kan vara en förkortning som många inte har använt tidigare, men det står för toppdomän. Det är det som kommer efter ditt domännamn, alltså .com, .org, .co.uk. Google har korrekt sagt att TLD inte har någon betydelse för SEO, men det har absolut betydelse för användbarheten. Vi rekommenderar därför att du håller dig till .com och .se (för svenska företag), eventuellt .org om du har en organisation. 

Även om det finns ett antal andra domäner som .shopping, .info, .biz och liknande rekommenderar vi att du håller dig borta från dessa. Detta beror på att konsumenterna föredrar toppdomäner som de känner till sedan tidigare.

CMS (hemsideplattform)

Få personer som lanserar sin första webbplats bygger den från grunden. Detta beror på att HTML och CSS för sådant arbete är mycket tekniskt och att det finns ett antal mycket enklare metoder. Det är här som webbplatsbyggare och olika CMS-system kommer in i bilden. Med dessa kan du bygga en professionell webbplats utan att behöva programmera eller ha tekniska färdigheter. 

Det finns dock två olika typer av plattformar för webbplatser som kan påverka din SEO. 

Hemsideprogram

Det första alternativet är att välja en allt-i-ett-lösning som låter dig bygga en enkel hemsida med en förenklad redigerare. Detta är vanligtvis en lösning som Wix, Squarespace, Shopify och Webnode. Gemensamt för dessa är att de låter dig bygga en professionell hemsida utan att behöva programmera, men det sker ofta på bekostnad av SEO och kontroll. Eftersom dessa lösningar är allt-i-ett-lösningar innebär det att du också måste använda de verktyg och tjänster som leverantören erbjuder. Därför rekommenderar vi vanligtvis den här lösningen endast för dem som behöver en enkel hemsida, men som inte har några stora planer på att locka till sig organisk trafik.

Plattformar med egen hosting

Det andra alternativet du kan välja är en såkallad self-hosted lösning. Detta innebär att du själv är ansvarig för att hitta ett webbhotell, lägga upp hemsidor och Publicera innehållet med tillgängliga verktyg. Även om detta är en mer teknisk lösning kan du enkelt använda olika teman och mallar för webbplatser, så du behöver inte koda något själv. Det bästa exemplet på detta är WordPress. Det är just denna lösning som de flesta SEO-experter rekommenderar att använda, eftersom den är mycket mer anpassningsbar och skalbar.

Användarupplevelse

Sist men inte minst bör du tänka på användarupplevelsen. Här har vi samlat några punkter du bör tänka på när du designar din egen hemsida.

  • Använd HTTPS – se till att din hemsida har ett giltigt SSL-certifikat
  • Håll det enkelt – använd en design som är lätt och välkomnande
  • Mobiloptimisering – se till att din hemsida är optimerad för smartphones
  • Läsbarhet – Se till att använda ett typsnitt som är lätt att läsa på alla skärmar
  • Hastighet – Se till att din hemsida laddas snabbt för en bättre upplevelse 

Kapitel 3: Nyckelord

Vi har tidigare talat om hur Google söker information på hemsidor, och det är här som nyckelorden kommer in. Nyckelord utgör alltså hela grunden för SEO, och därför ska vi titta närmare på hur du kan hitta de nyckelord som är relevanta för din hemsida. 

Anledningen till att du använder nyckelord är för att göra det lättare för en crawler (bot) att förstå vad din hemsida handlar om. Vi vill att sidan ska rankas vid relevanta sökningar, och Google måste förstå vad den handlar om. Undersökningar visar att 90 % av alla hemsidor inte får någon organisk trafik, och det beror främst på att sidorna inte innehåller relevanta nyckelord. 

Det är därför viktigt att hitta de mest attraktiva sökorden för att rankas i sökmotorn, och för detta behöver du ett verktyg. Två av de mest populära verktygen för detta är Ahrefs och SEMrush, men det finns även ett antal andra på marknaden. Som sagt, låt oss titta närmare på hur du kan använda sökord för att göra din sida mer synlig.

Låt oss ta ett exempel där vi säljer kaffemaskiner. Det är viktigt att välja nyckelord som är relevanta för ämnet, men vi bör försöka undvika de mest konkurrensutsatta i början. Det är osannolikt att Google kommer att bedöma vår nya hemsida som bättre än de hemsidor som redan ligger i toppen av sökningen. Därför är det viktigt att använda ett verktyg som Ahrefs för att hitta mindre konkurrensutsatta sökord, men som fortfarande är relevanta för det vi vill ranka för. 

Du bör också titta på hur mycket trafik de relevanta sökorden har, så att du inte skriver innehåll för sökord som ingen söker efter. Allt detta är data som du kan hitta i verktyg som Ahrefs och SEMrush, så du bör notera detta när du börjar. De flesta lösningar erbjuder också en gratisperiod, så att du kan testa dem innan du binder dig till en dyr prenumeration. 

Kapitel 4: On-page SEO

Även om sökord är en viktig del av SEO, finns det mycket mer som ligger till grund för att övertyga Google om att din hemsida är det bästa alternativet. Visserligen behöver du sprida rätt sökord på den aktuella sidan, men det finns även en rad andra kriterier som Google tar hänsyn till när de genomsöker din hemsida. Det här är de att titta på i det här avsnittet om SEO på sidan.

Var relevant

Det första du måste se till är att ditt innehåll är relevant för de sökord du siktar på. Google är mycket mån om att sökresultaten ska vara så korrekta som möjligt, så felaktigt innehåll kommer snart att straffas. Till exempel bör du undvika nyckelord om skor och stövlar, om du faktiskt säljer jackor och mössor.

Vi delar därför in innehåll i fem olika typer; blogginlägg, produktsidor, kategorier, målsidor och videor. Vilken kategori du ska prova med kan ofta bli uppenbart genom att göra en snabb Google-sökning. Till exempel kommer en sökning efter en hoodie att resultera i att ett antal webbshoppar säljer hoodies (produktsidor), medan en sökning efter plätering leder till en kombination av informativa bloggar och återförsäljare.

Bra innehåll

Google vill ge användarna kvalitetsinnehåll, så det är viktigt att det du försöker ranka i sökmotorn lever upp till sitt ord. Det handlar om att faktiskt skapa värdefullt innehåll för läsaren, så att du adresserar det problem eller behov som läsaren vill ha täckt. Här kan det också vara bra att använda relevanta nyckelord som kan användas i innehållets struktur. En artikel om att köpa bitcoin för nybörjare bör till exempel skrivas så att nybörjare förstår innehållet. 

Det kan också vara bra att använda underliggande ämnen som bästa megels för att köpa bitcoin, bästa pocketböcker för att lagra bitcoin och liknande i din text. Detta ger läsaren ett mervärde och visar att innehållet täcker det aktuella ämnet. 

Kapitel 5: Länkar

En viktig del av att bygga en bra hemsida är ditt rykte, och det är här som länkar är en viktig måttstock. Detta beror på att Google anser att populära hemsidor är mer auktoritativa. I praktiken innebär det att när andra högkvalitativa hemsidor länkar till innehåll på din hemsida tolkas det som att ditt innehåll också är av god kvalitet. På så sätt kan Google lättare göra en bedömning av nya sidor, vilket har gjort länkbyggande till en viktig del av SEO-strategin för många. 

Google har själv sagt att länkar är ett av tre viktiga kriterier som används för att avgöra rankningen i sökresultaten. Därför är det viktigt att veta hur man bygger länkar till relevanta hemsidor och på så sätt stärker sin egen auktoritet. Det finns ett antal hemsidor som erbjuder “link boosting”, men det är en strategi som vi starkt avråder från. Detta inkluderar att köpa en länk från andra hemsidor, men i många fall kan detta ha en negativ effekt på din webbplats. 

Vi rekommenderar därför att de flesta fokuserar på sitt innehåll, eftersom innehåll av hög kvalitet ofta lockar till sig länkar i sig självt som en hänvisning till källor. Å andra sidan kan gästinlägg vara ett bra exempel på hur man bygger länkar. Ett gästinlägg innebär att du erbjuder en annan hemsida ett blogginlägg som innehåller en länk tillbaka till din egen hemsida. 

Kapitel 6: Teknisk SEO

Det sista avsnittet i den här guiden handlar om teknisk SEO. Detta är kanske den svåraste delen att lära sig, men också den enklaste att genomföra. Teknisk SEO handlar om att optimera din hemsida så att sökmotorerna lättare kan komma åt den. 

Här rekommenderar vi att du använder ett mer avancerat SEO-verktyg för webbplatsanalys, men det är ändå en mycket viktig punkt att känna till. Här kommer punkter som tillgängliga hemsidor, trasiga länkar och dubbletter att vara viktiga faktorer. Googles crawler utvärderar ett antal kriterier löpande, men om för många problem upptäcks under processen slutar den ofta att arbeta. 

Det är just detta som gör att din hemsidas “hälsa” är så viktig för framgångsrik SEO. Punkter som HTTPS (SSL-certifikat), mobiloptimering, inga popup-fönster/störande element och hastighet spelar en viktig roll här. Google erbjuder till och med verktyg för gratis crawling av din hemsida, så det kan vara en utmärkt utgångspunkt. Om du vill ha en mer avancerad rapport kan du dock få den via Semrush, Ahrefs och liknande verktyg. 

Sammanfattning

SEO har blivit en viktig del av utvecklingen av en hemsida, men många tror fortfarande att det är väldigt komplicerat. Därför har vi försökt skapa en enkel men detaljerad guide om hur du kan komma igång med SEO på egen hand. Det viktigaste är att du har en grundläggande förståelse för vad SEO innebär och hur olika sökmotorer fungerar i praktiken. Vi har också tittat på nyckelord, länkar och hemsidans hälsa och vilken roll detta spelar för din övergripande SEO. 

Syftet med den här guiden är inte att göra dig till en SEO-expert, utan att ge dig en solid grund för vidare utbildning. Det är viktigt att komma ihåg att utvecklingen inom SEO är flytande, vilket innebär att du måste hålla dig uppdaterad om vad som händer på marknaden.