När du startar en webbshop är det viktigt att ha en bra grund, men med ett ständigt ökande antal webbshopslösningar kan det vara svårt att välja. För att göra det enklare har vi gått igenom våra tidigare erfarenheter och tagit fram de bästa alternativen för en ny webbshop. I den här artikeln går vi därför kortfattat igenom varje plattform, men du kan hitta mer detaljerade recensioner i produktlistan på vår sida.
Många som startar sin första nätbutik gör det med första bästa programvara de hittar, men det kan tyvärr leda till en hel del problem i slutändan. Det är viktigt att du väljer en plattform som är skalbar, och har alla funktioner du förväntar dig att behöva när verksamheten växer. Vi har därför valt att lyfta fram de enklaste plattformarna att börja med, men även de som har bäst möjlighet till fortsatt tillväxt.
Läs vidare för att få veta mer om vad vi letar efter i en webbshopslösning och vilka plattformar vi rekommenderar.
Vad letar vi efter i en webbshopslösning?
Att starta en webbshop kan vara ett spännande projekt, men många tar tyvärr för lätt på valet av plattform. När vi frågar varför någon har valt en viss plattform får vi ofta något av följande svar: ”den var billigast”, “det var den första jag hittade” eller “jag fick den rekommenderad av en vän”. Vi måste hålla med om att priset kan vara en viktig faktor, men de billigaste lösningarna leder ofta till problem senare.
För att ge dig en bättre förståelse för vad du bör leta efter i en lösning för webbshop kommer vi därför att gå igenom hur vi bedömer olika lösningar i våra recensioner. Det kan vara svårt att skilja mellan olika typer av plattformar, särskilt när de på ytan verkar erbjuda samma sak.
När det gäller den bästa lösningen finns det mycket mer att tänka på än att bara sälja produkter. Din hemsida ska vara användarvänlig, kompatibel med olika betalningsmetoder, vara optimerad för SEO, lätt att marknadsföra och inte minst snabb. Dessutom ska den kunna integreras med olika backend-system som gör det lättare att hantera lager, frakt och intäkter.
Vi har därför bedömt de olika plattformarna i vår guide på följande punkter:
- Prestanda – Hastighet, SEO-funktioner, Google Speed och ranking i resultat.
- Funktioner– Inklusive nödvändiga funktioner och vad de kan erbjuda utöver det.
- Användarvänlighet– Här har vi tittat på kundtjänst, partners, användarupplevelse och olika tillägg som finns tillgängliga på plattformen.
- Integration – Vilka plattformar kan man länka med sin webbshop?
- Design och utseende – Sist, men inte minst har vi satt oss in i design och möjligheterna för att ändra utseende på din webbshop.
Resultatet av vår forskning
Efter att ha gått igenom en lång lista med olika program har vi tagit fram de som vi anser vara marknadens bästa lösningar för online-shopping. Dessa fungerar lika bra för dem som startar sin första webbshop som för dem som redan driver ett imperium på nätet. Gemensamt för dem alla är att de är mycket användarvänliga, att de inte kräver mycket att installera och att du kan skapa en webbshop utan att behöva programmera.
Shopify
Shopify är utan tvekan en av de mest populära lösningarna för e-handel på marknaden idag, och det är inte utan anledning. Shopify är nämligen det bästa alternativet för dig som vill driva försäljning i flera kanaler eller använda Facebook- och Instagram-annonser. Plattformen erbjuder oslagbar integration mellan dessa lösningar, vilket gör den enkel att arbeta med.
En sak vi dock inte är speciellt förtjusta i är att Shopify inte går att kombinera med till exempel en WordPress-hemsida. Väljer du Shopify kommer allt att finnas på en Shopify Server, vilket innebär att du måste använda deras mallar och design för din webbshop.
Fördelen med Shopify är att du snabbt och enkelt kan skapa din egen webbshop. De erbjuder ett designverktyg med drag-och-släpp-funktionalitet, så här kan du skapa en vacker hemsida utan någon kodning. De har också ett stort utbud av plugins som gör att du kan lägga till olika funktioner på din hemsida.
Det kostnadsfria utbudet är något begränsat, men om du är villig att investera 800–1750 kronor hittar du snabbt ett utbud av professionella mallar. Shopify är tyvärr inte bäst på SEO, så här blir du snabbt beroende av betalda annonser på olika plattformar. Plattformen använder sig också av ett hopplöst URL-system, vilket kan göra det svårt att bygga en bra pyramidstruktur.
Fördelar med Shopify
- Blixtsnabb hastighet
- Lätt att ställa in
- 1-klicksförsäljning
- Bäst på multichannel-försäljning
Nackdelar med Shopify
- Svag SEO prestation
- Ej möjligt att anpassa checkouten (kassan)
- Tillägg kan vara kostsamma
Wix
En plattform som vi länge talat gott om är Wix. Detta hemsideprogram eller webbshopslösning har ett mycket dåligt rykte, men det beror på att de lanserade en ganska dålig tjänst i början. De har dock kommit långt och de har gjort enorma uppdateringar av sin lösning. Detta har gjort dem till en populär plattform både för dig som ska skapa din första hemsida, och dig som letar efter en webbshopslösning.
Wix har gått från att vara ett mycket enkelt hemsideprogram till att bli en av de största hemsidelösningarna för nybörjare på marknaden. Nu får du multichannel-integration, dropshipping, print on demand och en rad andra funktioner integrerade i lösningen.
Deras hemsideprogram är mycket användarvänligt och använder enkla dra-och-släpp-element. Detta gör att du kan designa webbshoppens utseende efter dina egna önskemål, utan att du behöver kunna något om kodning. De har också ett urval av mer än 500 olika teman att välja mellan, varav 72 är kostnadsfria.
Det enda vi inte gillar med Wix är dess SEO. Plattformen har fortfarande vissa problem med webbadresser och SEO-prestanda, som de inte har tagit itu med ännu. De erbjuder även lite snålt lagringsutrymme, så vissa större webbshoppar kommer snabbt att uppleva att utrymmet är begränsat om de använder Wix.
Fördelar med Wix
- Över 500 kostnadsfria teman
- Superlätt att ställa in
- Dra-och-släpp-designer
- Allt i en och samma prenumeration
Nackdelar med Wix
- Inte optimalt för SEO
- Saknar försäljningsfunktioner
- Svårt att anpassa teman utöver det grundläggande
Squarespace
Squarespace är ett annat populärt hemsideprogram som också erbjuder en omfattande e-handelslösning. Lösningen påminner mycket om Wix produkt, men de har ett mycket större fokus på design och detaljer än vad du hittar hos andra hemsideprogram. Till att börja med har du tillgång till en enkel drag-and-drop-redigerare som gör det möjligt att bygga en professionell hemsida.
Squarespace erbjuder också en rad lösningar för inkommande marknadsföring som gör det möjligt att använda banners, nyhetsbrev och annonser direkt i deras plattform. Jämfört med Wix och Shopify är Squarespace mycket bättre lämpat för dem som behöver använda sig av SEO snarare än reklam. De har flera kraftfulla verktyg för att optimera din hemsida, så här har du en bra utgångspunkt.
När det gäller priset hittar du fyra olika paket hos Squarespace, men de två billigaste innehåller ingen webbshopslösning. Du får därför vänta dig att behöva lägga runt 240 kronor i månaden för att komma åt deras Basic Commerce-paket. Detta kan även uppgraderas till Advanced Commerce om du vill ha fler funktioner i framtiden.
En av de saker som gör Squarespace till en utmärkt webbshopslösning är det faktum att du får allt på ett ställe. Här har du tillgång till SEO, inbound marketing, försäljning, webbshopslösning och hemsideprogram i samma plattform. Dessutom får du tillgång till ett antal analysverktyg som gör det möjligt att mäta hur din butik presterar.
Fördelar med Squarespace
- Allt som ingår i prenumerationen
- Bra SEO
- Skalbarhet
- Enkelt hemsideprogram
Nackdelar med Squarespace
- Allt lagras på Squarespaces servrar
- Inte kompatibel med andra CMS
- Något begränsad inom mallarnas ramar
BigCommerce
BigCommerce är en utmärkt plattform för dig som vill starta en egen webbshop. Plattformen har en mycket avancerad sökmotor som gör det enkelt för kunderna att hitta ett stort urval. Detta är ofta en funktion som vi har saknat från många andra konkurrenter på marknaden idag.
Vi har valt att inkludera BigCommerce i vår lista på grund av den kraftfulla plattformen som levereras med enkla verktyg. I praktiken innebär detta att plattformen är utmärkt att använda, oavsett om du startar din första webbshop, vill utöka en befintlig webbshop eller har vuxit ur din befintliga plattform.
Precis som sina konkurrenter erbjuder BigCommerce en lösning som gör att du enkelt kan skräddarsy en av de många färdiga mallarna efter dina egna preferenser. Detta gör det möjligt att skapa en snygg, professionell webbshop – utan att du behöver kunna något om kodning. Tyvärr är utbudet av kostnadsfria mallar lite begränsat så i många fall får du acceptera att behöva betala några kronor för de bästa mallarna.
När det kommer till prissättning börjar det billigaste paketet för BigCommerce på cirka 250 SEK. Här får du en rad funktioner som rabattkoder, presentkort, obegränsad hastighet och professionella rapporter. Det vi däremot saknar med det här paketet är det anpassade SSL-certifikatet och funktionen “övergiven kundvagn” – vilket innebär att varukorgen sparas om du stänger sidan. Som sagt, BigCommerce är en mycket skalbar plattform så här har du stora möjligheter att växa ditt företag.
Fördelar med BigCommerce
- Mycket flexibel plattform
- Bra multichannel-integration
- Bra SEO-resultat
- Professionellt utseende
Nackdelar med BigCommerce
- Hastigheten är instabil
- Kan snabbt bli dyrt om du behöver en större plan
- Ingen 1-klicks merförsäljningsfunktion
WooCommerce
Ett annat populärt val idag är WooCommerce. Denna plattform är inte lika stor som Shopify och BigCommerce, men den har alla nödvändiga funktioner för att starta en seriös webbshop. En stor stjärna i kanten hos WooCommerce är att det är kostnadsfritt att använda samt att det är kompatibelt med WordPress.
Detta innebär i praktiken att du kan förvandla vilken WordPress-hemsida som helst till en webbshop genom att installera WooCommerce-pluginet. Du hittar också integrationer och tillägg som gör det möjligt att erbjuda olika betalningslösningar, integrera butiken med sociala medier, inkommande marknadsföring och 1-klicksförsäljning.
WooCommerce är en mycket användarvänlig plattform och det finns många bra guider om hur man installerar den, till exempel på Youtube. Det är dock inte användbarheten, utan snarare skalbarheten som är den stora utmaningen med WooCommerce.
Många rapporterar att deras hemsida blir långsammare då de utökar utbudet i butiken, vilket ofta kräver att man måste investera i dyrare WordPress-teman. Som sagt, WooCommerce är en utmärkt lösning för dig som vill lansera en webbshop med en stram budget och testa marknaden.
Fördelar med WooCommerce
- Kompatibel med WordPress
- 1-klicksförsäljning
- Kan integreras med sociala medier
- Väldigt anpassningsbar
Nackdelar med WooCommerce
- Kräver bra hosting
- Plugins kan vara dyra
- Väldigt basic lösning som kräver många tillägg
Sammanfattning
Det finns otaliga lösningar för e-handel, vilket kan göra det svårt att veta vilken som är bäst för din webbshop. Därför har vi tittat närmare på några av de mest populära lösningarna och vad de har att erbjuda. För att hitta den bästa kandidaten har vi valt att använda en rad olika kriterier som skalbarhet, användarvänlighet och SEO-möjligheter. Resultatet blev fem olika plattformar som alla erbjuder en rad möjligheter för skalbara företag.
Vi har också betonat att det måste vara möjligt att skapa en hemsida eller en webbshop utan att kunna koda, och att det inte får vara för komplicerat att skapa en egen webbshop. Vårt bästa tips är att välja en kombinerad webbshop och hemsideprogram, så att du får allt du behöver på en och samma plattform. Squarespace och Wix sticker ut från de andra eftersom båda är väldigt skalbara.
Om du däremot vill skapa en webbshop med en så liten budget som möjligt är WooCommerce i kombination med WordPress ett utmärkt alternativ. Här får du betydligt bättre möjligheter att skräddarsy din hemsida och fokusera på din egen design.