E-postmarknadsföring är en mycket effektiv form av digital marknadsföring, men många vet inte var de ska börja. Därför har vi skapat den här guiden för att visa dig några av de viktigaste delarna av e-postmarknadsföring. En av de saker som har gjort e-postmarknadsföring så effektiv är att du kan nå en specifik grupp med ett direkt budskap.
Många företag upplever därför högre konverteringsgrad (CR) på e-postmarknadsföring jämfört med andra former av marknadsföring. Det är just detta som har gjort att den traditionella marknadsföringen fortsätter att spela en viktig roll i den digitala marknadsföringen. Genom att samla intressenter och leads på en e-postlista kan vi nå ut med ett skräddarsytt budskap, behålla återkommande kunder och upprätthålla kontakten med potentiella kunder.
Syftet med den här guiden är att visa dig allt du behöver veta om e-postmarknadsföring och hur du kan skapa din egen marknadsföringstratt. Vi kommer att titta på hur du kan optimera Click-Through Rates (CTR), skräddarsy ditt budskap och automatisera processen så att du kan sälja dygnet runt.
Är du redo att lära dig mer om e-postmarknadsföring? Läs vår guide och kom igång på nolltid.
Varför är det så viktigt med e-postmarknadsföring?
Det finns många åsikter om hur man bör bedriva digital marknadsföring, och många av dem är präglade av dåliga strategier. Det finns så klart många olika alternativ för att nå dina kunder, men inget av dem låter dig skräddarsy ditt budskap som e-post. Det finns dock ett bra och ett dåligt sätt att använda e-post. Anledningen till att många människor är skeptiska till e-post är den dagliga mängden skräppost som de flesta av oss får.
Vi bombarderas dagligen av schemalagd, automatiserad e-post, meddelanden i sociala medier och löpande annonser. Detta är utan tvekan exempel på en bristfällig strategi som sällan fungerar. Vad som däremot har visat sig vara mycket effektivt är välplanerade e-postkampanjer som är skräddarsydda för dina kunder.
E-postmarknadsföring är nämligen det bästa alternativet för dig att nå ut till dina kunder med ditt budskap, få leads och stärka din kundlojalitet. Vi skulle kunna prata i timmar om fördelarna med e-postmarknadsföring, men vi har begränsat oss till vad vi anser vara de tre viktigaste skälen.
- E-post är den mest effektiva kommunikationskanalen. Undersökningar visar att 99 % av konsumenterna kollar sin e-mail varje dag.
- Du äger din lista. Även om sociala medier har blivit en populär plattform för att nå ut till kunder är du inte fullständig ägare till ditt konto. Många har varit med om att deras konton har stängts av, att inlägg har raderats och liknande, helt utan förvarning. En solid e-postlista, å andra sidan, är 100 % under din kontroll, vilket innebär att ingen kan ta den ifrån dig.
- E-post har en högre konverteringsgrad. Det har gjorts flera undersökningar om vilka marknadsföringsverktyg som har högst CR, och det råder ingen tvekan om att e-post är det bästa. Budskap som anpassats efter mottagaren har upprepade gånger visat sig ge högre avkastning, vilket stärker övertygelsen om att e-postmarknadsföring är den mest effektiva.
Med andra ord är e-postmarknadsföring ett av de bästa sätten att nå dina potentiella kunder, men det är viktigt att du använder det på rätt sätt. Vi vet alla hur irriterande skräppost och ointressanta nyhetsbrev kan vara, och det är precis vad vi ska ta en titt på nu.
Hur fungerar e-postmarknadsföring
När du läser den här guiden är du troligtvis redo att komma igång, men du kanske undrar var du ska börja? E-postmarknadsföring består av flera delar, men det behöver inte vara komplicerat. För att visa hur enkel e-postmarknadsföring verkligen är, ska vi dela upp den i enkla steg.
1. Din e-postlista
Det råder ingen tvekan om att e-postmarknadsföring är effektiv, men för att kunna använda den måste du ha någon att skicka e-post till. Det är här som din e-postlista kommer in som något du bör bygga upp, underhålla och bevara över tid. Det är dock viktigt att ha en lista med rätt personer. Det är därför ingen idé att bygga upp en stor e-postlista där endast få personer kommer att öppna ditt e-postmeddelande.
Du behöver därför ett opt-in-verktyg för att samla in relevanta prenumeranter till din lista. För att göra detta så effektivt som möjligt rekommenderar vi att du inkluderar opt-ins (sign-ups) på relevanta ställen på din hemsida, i innehåll och som en del av köpprocessen.
2. Lägg till en e-postleverantör
När du bygger upp en större lista är det viktigt att du kan organisera den på ett effektivt sätt. Det är här en e-postleverantör (ESP) kommer in i bilden. Det är tjänster som Convertkit, MailChimp och HubSpot. Med dessa tjänster kan du organisera dina listor så att rätt mottagare får ett relevant mail.
Du kan till exempel använda olika taggar för att gruppera kunder, välja vem som ska få vilka kampanjer och ställa in automatiska utskick. Särskilt det sistnämnda kommer att vara en viktig del av strategin när vi attraherar intressanta kunder.
Vi kommer att gå in mer i detalj på de olika ESP-tjänster som vi gillar i slutet av den här guiden. Om du bara vill hitta den bästa e-postleverantören för dig kan du hoppa över den här delen av guiden.
Bygg upp din e-postlista
Ett typiskt misstag som många gör när de utvecklar sin e-postlista är att inkludera en opt-in-plats på förstasidan av deras hemsida. Även om du kan ha tur och få några nya prenumeranter är detta sällan en effektiv strategi. Du bör därför planera en lead magnet som erbjuder potentiella prenumeranter en belöning för att registrera sig.
Vad är en lead magnet?
En lead magnet är en belöning som du erbjuder potentiella prenumeranter för att de ska anmäla sig till ditt nyhetsbrev. Vi talar inte om att skicka kunden något som är av högt värde, utan något som är tillräckligt användbart för att kunden ska känna sig belönad. I de flesta fall handlar det om en PDF, MP3, video eller annat digitalt material som är relevant för det du förmedlar.
Din lead magnet kan vara i stort sett vad som helst, men det viktiga är att den belönar besökarna med något värdefullt som de annars inte skulle få. Det kan vara en introduktionsguide till ämnen som du tar upp i ditt nyhetsbrev, mallar eller rabattkoder för produkter.
Några populära lead magnets:
- E-böcker
- Korta guider
- Rapporter och bearbetad data
- Ett webbinar
- Gratis provperioder
- En kostnadsfri konsultation
- Rabattkoder
Möjligheterna är praktiskt taget oändliga, men det är viktigt att komma ihåg att du faktiskt tillför värde till dina kunder.
Skapa en opt-in som skaffar prenumeranter
Syftet med en bra opt-in är att få attraktiva prenumeranter till din e-postmarknadsföring. Du bör därför se till att den förmedlar budskapet på ett enkelt sätt, att den erbjuder något värdefullt för besökarna och att den är mycket lätt att genomföra. En komplicerad opt-in leder sällan till något annat än bortkastad tid. Nedan kan du se hur du ska lägga upp din process.
1. Intressant rubrik – Se till att du får fram ditt budskap på ett tydligt och effektivt sätt.
2. Användbar beskrivning – Undvik långa sidor med mycket text. Använd också en punktlista för att visa varför folk bör prenumerera på ditt nyhetsbrev.
3. Attraktiva bilder – Bra bilder fångar lättare vår uppmärksamhet. Du bör därför inkludera en bild av produkten som kan locka kunderna som en del av din opt-in.
4. Enkla formulär – Undvik komplicerade formulär. Namn och e-postadress räcker gott och väl.
5. Knapp – Se till att ha en knapp som fångar uppmärksamheten.
När du har skapat din mall och är redo att bygga din e-postlista måste du placera mallen på strategiska platser på din hemsida. Vi har därför samlat de mest effektiva platserna för din opt-in.
- Headern på din hemsida
- Sidfoten på din hemsida
- Som en del av sidofältet
- Lightbox popup
- Scrollbox
- Om oss
- Som en del av ditt innehåll (inlägg)
Vilken e-postmarknadsföringstjänst ska du välja?
Nu när vi har en god förståelse för hur man bygger en e-postlista och vad man bör undvika är det dags att ta en närmare titt på de olika tjänster som du kan välja mellan. Som vi nämnde tidigare finns det ett antal olika tjänster som låter dig organisera, skriva och skicka e-post till din lista.
Vi har utvärderat ett antal olika verktyg för e-postmarknadsföring och tagit fram de bästa alternativen. Gemensamt för dessa är att de är mycket användarvänliga, att du kan komma igång snabbt och att du kan använda enkla taggar för att organisera din lista.
1. ConvertKit
ConvertKit skapades som ett erbjudande till influencers som behövde ett bra alternativ till komplexa verktyg. Resultatet är ett mycket användarvänligt verktyg som låter dig organisera din lista, skapa snygga nyhetsbrev och olika opt-ins, allt på samma plattform. De har också mycket konkurrenskraftiga priser, så det kan vara ett bra alternativ för dem som precis har börjat med sin lista.
Det är också värt att notera att de erbjuder en gratis plan för dem som har färre än 1000 prenumeranter på sin lista. På så sätt kan du få ett avancerat verktyg gratis, men samtidigt har du möjlighet att uppgradera när din lista växer. Det mest prisvärda alternativet är gratis, men om du vill ha mer avancerad åtkomst kostar det 25 dollar per månad.
2. Drip
Drip är ett kraftfullt verktyg för dem som vill automatisera sin e-posttratt. Med Drip kan du enkelt skapa olika kampanjer, flödesmönster och utlösare som får din e-postmarknadsföring att jobba dygnet runt av sig själv. Detta kan vara ett särskilt fördelaktigt verktyg för dig som vill använda många opt-ins eller erbjuda en skräddarsydd serie e-postmeddelanden som svar på olika kunders önskemål.
Även om detta är ett verktyg för mer sofistikerade företag med större listor kan du få deras mest prisvärda paket för 49 dollar/månad för upp till 2 500 prenumeranter eller 99 dollar/månad för upp till 5 000 prenumeranter. Båda har en 14-dagars testperiod, så du har möjligheten att testa verktyget innan du måste betala för det.
3. HubSpot
HubSpot är en komplett CRM-plattform, men erbjuder också ett antal kraftfulla verktyg för dem som vill stärka sitt företags e-postmarknadsföring och CR. Här får du en enkel drag-och-släpp-redigerare och färdiga mallar som du kan anpassa efter dina egna önskemål. Resultatet är professionella e-postmeddelanden som kan bidra till att stärka ditt varumärke hos potentiella kunder.
En av de saker vi gillar med HubSpot är att du kan skicka upp till 2000 e-postmeddelanden helt kostnadsfritt varje månad, men med hållhaken att HubSpot-varumärket inkluderas i ditt e-postmeddelande. Om du vill skicka mer än så, eller om du vill ta bort HubSpot-varumärket, kan du uppgradera till en PRO-plan vars pris börjar från 45 dollar per månad.
4. MailChimp
MailChimp är ett av de största verktygen för e-postmarknadsföring, men kan också vara lite mer komplicerat. Detta har länge föredragits av större företag som behöver möjlighet att köra ett stort antal kampanjer samtidigt. De erbjuder dock en omfattande kundservice genom livechatt så de allra flesta kan snabbt få ett hum om hur plattformen fungerar.
Du kan använda MailChimp gratis för upp till 2000 prenumeranter, vilket är det bästa erbjudandet vi har på vår lista. Detta är dock en begränsad version, så du har inte tillgång till alla de verktyg som finns i MailChimp. Om du vill ha tillgång till dem och ta bort MailChimp-logotypen från dina e-postmeddelanden måste du uppgradera till en betald plan, från 10 dollar per månad.
5. Constant Contact
Constant Contact är en omfattande plattform som gör att du kan skräddarsy din marknadsföring till befintliga prenumeranter. Här hittar du flera användbara verktyg för att organisera opt-ins, skapa olika underlistor för dina prenumeranter och skapa professionella nyhetsbrev med hjälp av deras användarvänliga redigeringsverktyg.
Företaget har en gratis provperiod på 60 dagar, vilket är mer än dubbelt så länge som de bästa företagen på den här listan. De har dock ingen gratis provperiod, så när provperioden är slut måste du förnya tjänsten för 20 dollar i månaden. De flesta kommer att få ett bra grepp om tjänsten under provperioden, så det är oftast inte nödvändigt att byta tjänst när man väl kommit in i det.