Hur man blir entreprenör: Bra tips som du absolut bör känna till (2022)

Begreppet entreprenör är relativt brett, vilket också innebär att det finns många olika vägar in till entreprenörskap. Det är dock viktigt att börja processen på rätt sätt så att du inte hamnar i klubben av misslyckade bolagsbyggare. Sociala medier har skapat en orealistisk bild av vad det faktiskt innebär att vara entreprenör, men vi vill göra något åt detta. 

Det kan definitivt vara spännande att försöka bli entreprenör om du har en bra idé, men det handlar om att lägga upp rätt strategi för hur du ska göra din dröm till en framgång. Vi har därför samlat några bra tips som du definitivt bör känna till innan du tar steget till att bli företagare idag. Vårt bästa råd är att gå igenom dessa tips noggrant, men glöm inte att du inte ska begränsa dig för mycket. Kom ihåg – det är bara du som vet vart dina drömmar kan ta dig! 

Är du redo att ta dig an entreprenörsdrömmen? Då sätter vi igång!

Våra sju bästa tips för att bli en framgångsrik entreprenör

Du kanske har kommit på en idé som osar av potential, men inte vet riktigt hur du ska börja? Då kan våra sju bästa tips vara till nytta. Lär dig hur du kan planera din framgång på bästa möjliga sätt och öka chanserna för att din dröm ska bli verklighet.

1. Hitta rätt utgångspunkt för dig

Att vara grundare kan betyda mycket, och du kan bli grundare i mer eller mindre vilken nisch som helst. Det är dock viktigt att hitta en verksamhet och en inriktning som passar dig. Om du väljer att följa en plan som inte är verkligt intressant kommer du sannolikt att förlora intresset för processen. Här är det viktigt att komma ihåg att grundarens dröm kan kräva både svett och tårar, så se till att du väljer något som du verkligen vill göra. 

En bra kontrollfråga kan därför vara om detta är något som du kan tänka dig att arbeta med i många år framöver. Om du redan tvivlar på om detta är något du verkligen kan tycka om att göra, är det troligen inte den perfekta drömmen för dig. 

2. Avgör om du behöver ytterligare kunskaper

För att förverkliga vissa drömmar kan det krävas att du skaffar dig ytterligare kunskap och erfarenhet innan du kan göra dem till verklighet. Detta är något som du bör klargöra så tidigt som möjligt, helst innan du har lagt ner tid, pengar och energi på ditt projekt. Det kan vara så att du planerar att lansera en ny plattform eller teknik som innebär att du behöver kunna lite mer om programmering och teknik. Det kan vara bra att hitta ett sätt att skaffa sig denna kunskap i tid, d.v.s. innan du kommer till den punkt där du faktiskt behöver den.

Ett typiskt misstag som många entreprenörer gör är att de överskattar sina egna färdigheter och kunskaper. Detta leder ofta till en punkt där extern expertis behövs innan projektet får någon effekt eller ens blir genomförbart. Många överger då sin dröm eftersom pengarna inte räcker till. För att undvika denna fälla – planera innan du börjar. 

3. Planera din verksamhet 

En fråga som ofta dyker upp när vi pratar om nya företag är deras affärsplan. Du kanske tror att du inte behöver någon affärsplan för att du har allting planerat i en tydlig vision i huvudet? Detta är ett annat typiskt misstag som många nya grundare gör. Se därför till att du har en bra affärsplan och att alla tankar och visioner finns dokumenterade på papper.

Du behöver inte visa din affärsplan för någon, men en bra plan ska göra det möjligt för vem som helst att se vad du planerar att göra. När projektet blir större och mer komplext kan detta hjälpa dig att hålla dig på rätt spår även när det blir svårt. 

4. Finn din målgrupp

Med rätt målgrupp blir det mycket lättare att ta reda på hur ditt projekt ska utformas. Så snart affärsplanen för vad företaget ska göra är klar ska du därför identifiera vem du vill sälja produkten eller tjänsten till. Detta kommer att ha mycket att göra med hur budskapet till ditt företag utformas och hur du kan marknadsföra dig själv under tiden. 

Vårt bästa tips på den här punkten är att begränsa målgruppen så mycket som möjligt så att du kan rikta dig till en specifik målgrupp. På så sätt kan du snabbare skapa en nisch för dig själv och öka sannolikheten för att ditt företag ska få fotfäste. Om du vill kan du alltid utvidga denna målgrupp i ett senare skede, men en definierad målgrupp bör vara så fokuserad som möjligt i första hand. 

Anledningen till att vi påpekar detta är att de flesta grundare måste klara sig med begränsade medel i början. Du bör därför inrikta dig på en målgrupp som gör det möjligt att göra marknadsföringen så attraktiv som möjligt med en liten budget. Om projektet är framgångsrikt kan du också starta nya kampanjer som riktar sig till andra potentiella kunder i takt med att budgeten ökar.

5. Networking 

Du kanske har hört andra säga att nätverkande på jobbet är viktigt för att skapa nya kontakter och möjligheter? Det är ännu viktigare för seriösa grundare. Nätverk kan vara ett effektivt sätt för dig som entreprenör att presentera ditt projekt för potentiella investerare. Det är också ett attraktivt sätt att hitta personer som har kunskap och erfarenhet som kan hjälpa ditt företag.

Här är det värt att notera att plattformar som LinkedIn erbjuder en rad olika konferenser och mötesmöjligheter för bolagsbyggare. Man vet aldrig när nästa tillfälle kommer, så det kan vara klokt att ta tillfället i akt när det dyker upp. En bra utgångspunkt kan vara att använda det nätverk som du redan har byggt upp och sedan utvidga det med intressanta personer som kan hjälpa ditt projekt på vägen. 

6. Sälj din idé till publiken

En viktig del av att vara entreprenör kommer alltid att vara att formulera det bästa budskapet. Det handlar inte bara om att erbjuda det bästa alternativet bland konkurrenterna, utan också om att veta hur man ska berätta för konsumenterna att det är det bästa alternativet. Det handlar om att skapa ett unikt tillvägagångssätt för din produkt, men också om att komma på den bästa storyn om varför just din produkt är bäst. 

Om du aldrig har arbetat med försäljning tidigare kan det vara en bra idé att rådgöra med någon som har den nödvändiga expertisen. Bra copywriting kan vara lite krävande – men det är också otroligt viktigt för ditt företag. Om du har budget för det kan en marknadsföringsbyrå eller frilansare därför vara ett bra verktyg när budskapet om din idé måste utformas för första gången. 

När företaget har en visuell profil och en ton för hur informationen skall formuleras blir det också lättare att skapa nya texter i bakgrunden. Här kan en copywriter snabbt ta reda på den allmänna tonen i texten och sedan skapa något som passar in i denna profil. 

7. Marknadsföring

En gammal regel lyder: Du kan ha den bästa restaurangen i stan, men du kommer aldrig att få besökare om ingen vet att om den finns. Detsamma gäller för ett nytt företag. Du bör därför planera hur företaget ska drivas före, under och efter etableringen. Därför har vi redan påpekat hur viktigt det är att ha en god förståelse för din målgrupp.

Om du till exempel riktar dig till ungdomar kan du aktivt använda sociala medier för att öka medvetenheten om företaget. Om du däremot har valt att ha en nisch inom antikviteter eller modelltåg, kommer tidskrifter och vissa forum göra det lättare att nå denna målgrupp.

Det finns många verktyg som kan användas för marknadsföring, men för att du som grundare ska kunna dra nytta av dem är det viktigt att du har en förståelse för vad företaget ska presenteras som. Du bör därför så tidigt som möjligt ställa frågan till dig själv: Vilka är vi? – och skapa en profil för företaget som passar detta budskap. Ett bra tips är att göra det till något som tilltalar din målgrupp, så ökar sannolikheten för att det lockar potentiella kunder.

Bonustips

Även om våra sju bästa tips kan låta väldigt basic är det faktiskt här som de flesta människor gör fel när de kommer in i affärsvärlden för första gången. Om du dock redan behärskar dessa sju och letar efter något nytt för att driva din karriär framåt, har vi inkluderat två bonustips som vi har fått i otaliga samtal med både framgångsrika och mindre framgångsrika grundare. 

Lär dig övertygande kommunikation

Det kanske låter konstigt, men de bästa entreprenörerna har det i käften. En bra idé handlar inte bara om att formulera och skapa en bra produkt, utan du måste också kunna övertyga andra om att du har en bra idé och produkt. Här är det viktigt med god kommunikationsförmåga för att få fram ditt budskap. 

En kurs i hur man talar inför publik eller hur man formulerar sig inför ett affärsmöte kan därför vara en bra investering för dig som lanserar din första idé. Kom ihåg att även om du är ny som entreprenör kan detta vara den tionde pitchen som investeraren hör idag. Du måste därför kunna tala som om företagets liv hängde på det (bokstavligen).

Känn till dina konkurrensfördelar

En typisk fråga är vad som skiljer er från andra produkter på marknaden? Här handlar det inte bara OM frågan uppstår, utan om NÄR den uppstår. Då är det viktigt att veta vilken fördel din produkt har jämfört med konkurrenterna. Här måste du veta vad som gör ditt företag framgångsrikt och vad som skiljer dig från konkurrenterna. Detta kallas även USP (unique selling point). Livet som entreprenör är en evig tävling där du inte bara måste tävla om popularitet med kunderna utan också med potentiella investerare, partners och anställda. Bekanta dig därför väl med vad du ska lyfta fram när den här frågan dyker upp nästa gång ni har ett möte.