Affärsidé: Så här ska du göra om du får en bra idé (2022)

Kanske har du en dröm om att starta ett eget företag? Då är en bra affärsidé avgörande för din framgång, men vad bör den innehålla egentligen?

Ett misstag som många nya grundare gör är att de inte har en tydlig plan för hur de vill utveckla sitt företag. Då pratar vi om en affärsidé som kan omvandlas till en affärsplan. Detta är ett dokument där du försöker beskriva vad ditt företag måste göra för att tjäna pengar. Exempel på detta kan vara vad du behöver producera, sälja eller distribuera för att öka omsättningen. 

En viktig anledning till att din affärsidé bör skrivas ner på papper är visualisering. Du kanske har en bra idé eller har funderat på en produkt, men om du inte har en tydlig vision om hur den kan omvandlas till betalande kunder kan det vara mycket svårt att komma igång. 

Det är viktigt att komma ihåg skillnaden mellan en affärsidé och en affärsplan. Den förstnämnda handlar om hur ditt företag kommer att tjäna pengar, medan en affärsplan täcker de mer administrativa aspekterna av att driva ditt företag.

Börja med det enklaste

Många bra affärsidéer börjar med ett problem. Detta innebär att man antingen tar fram en produkt eller tjänst som löser problemet för andra. Här är det viktigt att testa produkten på potentiella kunder innan man går ut i stor skala. På så sätt kan du lättare se om det faktiskt finns en efterfrågan på en produkt och därmed kontrollera om din affärsidé är livskraftig.

Det finns flera offentliga stödsystem för innovation som kan ge dig kapital om du behöver finansiera en prototyp. Du bör också undersöka vilka behov det finns av den här typen av produkter i ditt lokalsamhälle. Kanske kan du hitta en målgrupp utan att behöva skicka produkten långt bort?

Vilken är din målgrupp?

En viktig del av att formulera din affärsidé är att klargöra vad din målgrupp är. Vem är det som ska köpa den produkt som du har skapat? Om du upptäcker att den potentiella målgruppen är väldigt begränsad kan du fundera på vad som gör produkten mer attraktiv även för andra konsumenter.

Här är det viktigt att komma ihåg att få produkter är attraktiva för alla kunder, men samtidigt måste du ha en tillräckligt stor kundbas för att din verksamhet ska vara lönsam. Gör därför en grundlig marknadsanalys och ta reda på vem som kan tänkas köpa din produkt. 

Behöver din idé skyddas?

Du kanske har hört talas om patent? Detta är ett rättsligt skydd som skyddar unika idéer från att kopieras av dina konkurrenter. Om du har kommit på något helt unikt och vill skydda din investering kan du ansöka om patent på idén. På så sätt kan du också snabbt se om någon har haft en liknande idé tidigare eller om det finns patent på marknaden som liknar det du har tänkt skapa. 

När det gäller skydd kan du ansöka om patentskydd, varumärkesskydd och designskydd. Det innebär att du inte bara skyddar din idé, utan även företagets namn, design och logotyper eller slogans som lätt kan kopieras. 

Hur ska du marknadsföra din produkt?

Har du funderat över varför en kund skulle vilja välja din produkt framför konkurrenterna? En viktig del av din affärsidé bör vara hur du kan göra potentiella kunder medvetna om din produkt och dess fördelar. Det är här en marknadsstrategi kommer in, men det är ett långsiktigt arbete. Du bör därför påbörja detta så tidigt som möjligt, så att du kan bygga upp förtroendet för och medvetenheten om ditt varumärke hos dina kunder. Se också till att undersöka vilka kanaler som är mest relevanta för din produkt, så att du lättare kan ta reda på hur du ska komma i kontakt med rätt målgrupper. 

Har du den kompetens och kunskap som behövs?

Att starta sitt första företag är ofta ett projekt med små idéer och stora drömmar. Ett misstag som många gör är att sikta högt och göra slut på kapitalet innan de har börjat. Se därför till att du har de färdigheter som krävs för att öka dina chanser att lyckas. Du kanske behöver kunskaper i redovisning eller utveckling?

Även om de flesta nya företag inte har en stor budget finns det några alternativ. Du kan bygga på företagets eget kapital i utbyte mot att du tar in rätt personer. Du kanske behöver någon som kan programmering, men har inte råd att anlita en byrå? 

Det är viktigt att väga för- och nackdelar med att ge bort ägarandelar i utbyte mot att någon gör jobbet gratis. Alternativt kan du använda hemsideprogram och liknande program som du hittar på nätet. Här har vi ett stort urval av recensioner och handledningar på våra hemsidor som ger dig en bättre inblick i den här typen av programvara.

Bör du starta en enskild firma eller ett aktiebolag?

Sist men inte minst bör du tänka noga på hur du vill att din affärsidé ska träda i kraft. De flesta väljer att starta ett eget företag för sitt projekt, men även här måste du göra vissa val. Du kan välja att starta en enskild firma eller ett aktiebolag. Båda har sina fördelar, men de har också vissa nackdelar som du bör vara medveten om. Därför har vi tittat närmare på vad du bör veta innan du förverkligar din dröm. 

Med en enskild firma kan du registrera ditt företag utan att behöva betala eget kapital. Det finns också förenklad lagstiftning för redovisning, vilket innebär att du inte behöver följa lika omfattande krav som ett aktiebolag måste göra. Nackdelen med denna typ av organisation är att du är personligen ansvarig för alla företagets förpliktelser. Det innebär till exempel att du ansvarar för företagets eventuella avgifter och att du redovisar räkenskaperna tillsammans med din egen skattedeklaration.

Om du däremot väljer att starta ett aktiebolag är detta en separat juridisk enhet. För dig innebär detta att ägarna endast är ansvariga för det egna kapital som de har investerat i företaget. Detta är den typ av företag som vi rekommenderar för dem som behöver anställa eller bygga upp ett företag med tiden. När det gäller nackdelar har ett aktiebolag strängare krav på redovisning och information om ägande. Du bör därför bekanta dig med kraven innan du startar ett eget AB för att förverkliga din affärsidé.